verhogen van de weerstand (5)

De winter komt er weer aan! Voor velen de mooiste en gezelligste periode van het jaar! Prachtige witte landschappen, dwarrelende sneeuwvlokjes, knisperende openhaarden, miljoenen lichtjes en gezellige familiediners. Geweldig toch! Toch heeft deze gezellige periode voor velen ook een keerzijde! Het koude weer en gebrek aan zonlicht in de wintermaanden kunnen namelijk ook zorgen voor diverse gezondheidsklachten als verkoudheid, griep, lusteloosheid of zelfs winterdepressies.

Wat veel mensen echter niet weten is dat ze dit grotendeels kunnen voorkomen! Hoe? Door een paar hele simpele tips op te volgen! Tips die ervoor zorgen dat je weerstand verhoogt en een flinke boost krijgt! Hoe je dit precies doet, lees je hieronder in onze 9 Tips voor verhogen van de weerstand voor de winter!

Wat is dat eigenlijk “je weerstand”?

Je weerstand, ook wel immuun- of afweersysteem genoemd, is een complex netwerk van cellen, eiwitten, organen en antilichamen welke samenwerken om het lichaam te beschermen tegen allerlei ongewenste invloeden van buitenaf. Je kunt hierbij denken aan bacteriën, infectie en virussen, maar ook aan parasieten. Heb je dus een goed werkend immuunsysteem dan is de kans op ziekte een stuk minder groot, dan wanneer je een lage weerstand hebt. Heb je een lage weerstand dan is het immuunsysteem niet meer goed in staat om de ongewenste invloeden buiten de deur te houden! Het grote probleem is echter dat we vaak pas weten dat ons immuunsysteem niet goed werkt als we al ziek zijn!

Symptomen van een verlaagde weerstand

verhogen van de weerstand

Heb je last van een of meerdere van de onderstaande symptomen dan kan dit erop duiden dat je immuunsysteem niet helemaal goed werkt! Het is dus tijd  geworden om zo snel mogelijk actie te ondernemen:

  • Blijvende vermoeidheid en/of overmatige behoefte aan slaap.
  • Slaapproblemen
  • Somberheid, lusteloosheid en/of depressieve gevoelens
  • Prikkelbaar en minder tot geen behoefte aan sociale contacten en/of seks.
  • Onverklaarbare toename van eetlust en/of gewicht.
  • Concentratieproblemen en/of stress.
  • Vatbaarder voor verkoudheid, griep en/of infecties

Hoe hou je je immuunsysteem op peil!  

Vaak weten we dus pas dat onze weerstand niet goed is, als we al ziek zijn! Te laat dus! Dat de weerstand te laag is kan echter komen door verschillende oorzaken. De meest voorkomende redenen zijn echter ongezonde voeding en een slechte levensstijl. Je kunt hierbij denken aan stress, overmatig alcohol gebruik, roken, slaapproblemen, het gebruik van bepaalde medicijnen en de inname van te weinig gezonde vitaminen en mineralen. Feitelijk kun je dus, door goed te zorgen voor je lichaam, helemaal tijdens de wintermaanden, ervoor zorgen dat je immuunsysteem op peil blijft.

De eerste stap voor het verbeteren van de weerstand is dus om de belasting op het immuunsysteem drastisch te verlagen door je voedingspatroon onder de loep te nemen, maar ook om te kijken of je voldoende rust neemt en je lichaam niet overdadig volstopt met toxische stoffen (roken, alcohol en medicijnen). Op deze manier kun je je immuunsysteem de kans geven om op adem te komen en weer dat te doen waar het voorbestemd is: het aanpakken van virussen en bacteriën!

Dit klinkt natuurlijk allemaal makkelijker gezegd dan gedaan! Toch is het zo! Het verbeteren van de weerstand is helemaal niet moeilijk! Daarom heb ik hieronder 9 tips die je kunnen helpen bij het verhogen van de weerstand voor de winter, maar ook in de lente, zomer én herfst!

9 Tips voor verhogen van de weerstand voor de winter

1.    Zorg voor een goede nachtrust

verhogen van de weerstand - slapen als een baby
Verhogen van de weerstand – Slaap als een baby

Tijdens de slaap komen je lichaam en geest tot rust en krijgen ze de gelegenheid om te herstellen en weer energie op te doen voor de volgende dag. Krijg je onvoldoende slaap of wordt je nachtrust regelmatig onderbroken dan kan dit negatief werken op de immuunsysteem. Zo kunnen de Natural Killer (NK) cellen, welke onderdeel zijn van ons aangeboren immuunsysteem om kwaadaardige cellen aan te vallen en te doden, zwakker worden.  Slaaptekort kan dus leiden tot een verlaagde weerstand, wat vervolgens weer grote mentale en fysieke problemen met zich meebrengt.

Om je nachtrust te verbeteren kun je verschillende dingen proberen. Zo heeft bijvoorbeeld sporten een goed effect om te ontspannen en je hoofd te maken. Doe je dit buiten dan is het helemaal goed! Zonlicht heeft namelijk ook een positief effect op de slaapkwaliteit. Ook zijn het minderen van cafeïne en het doen van ontspanningsoefeningen goede alternatieven om je slaap te verbeteren.

Werkt dit allemaal niet dan kun je ook CBD olie proberen.  CBD olie, ook wel hennepolie genoemd, kan er namelijk voor zorgen dat je geest kalmeert, je eerder in slaap valt en de diepe slaap wordt verlengd. CBD olie werkt namelijk in op de neurale regulatie, maar ook op de afgifte van neurotransmitters. Hierdoor kan CBD olie de ontspanning bevorderen en helpen bij de behandeling van slapeloosheid. CBD olie heeft namelijk een kalmerende werking waardoor gevoelens van stress naar de achtergrond verdwijnen en je beter ontspant. Lees meer over CBD olie hier!

CBD olie kopen? Klik hier!

Meer weten over waarom een goede nachtrust zo belangrijk is! Lees dan ook onze 8 Tips voor Beter Slapen en Goede Nachtrust

2.    Zorg voor voldoende ontspanning en voorkom stress

Stress speelt een hele belangrijke factor in het functioneren van ons immuunsysteem. Stress kan namelijk niet alleen ons lichaam, maar ook onze geest, volledig uit balans halen. Zo kunnen we last krijgen van slapeloosheid, extreme vermoeidheid, ontstekingen, depressies, hoofdpijn, spierpijn, hartproblemen, maagpijn en uiteraard een verlaagde weerstand! De oorzaak hiervan is dat bij langdurige stressklachten het stresshormoon cortisol in overmaat wordt geproduceerd, waardoor ons immuunsysteem minder in staat is om het te absorberen. Cortisol heeft een belangrijke functie in ons lichaam, zo helpt het bijvoorbeeld om ontstekingen in het lichaam te bestrijden, maar te veel cortisol kan leiden tot talloze gezondheidsklachten.

Stress, en helemaal langdurige stress, kan dus een hele grote oorzaak zijn van ontstekingen in ons lichaam! Zorg daarom voor voldoende ontspanning en probeer bij de eerste symptomen van stress een stapje terug te doen! Neem een dagje vrij en geniet van goed boek of dagje Netflixen, ga lekker uiteten of boek een korte (of lange) vakantie om even op adem te komen! Ook yoga wil in deze situaties wel eens uitkomst bieden!

Meer weten over het tegengaan van ontstekingen in ons lichaam? Ontdek dan nu onze 7 Tips voor Tegengaan van Ontstekingen

3.    Probeer te stoppen of minderen met roken

Iedereen weet natuurlijk dat roken niet goed is voor het lichaam, en allerlei heftige ziektes ten gevolge kan hebben. Door te roken zetten we ons immuunsysteem eigenlijk non-stop aan het werk om de toxisiche stoffen te verdrijven. Hierdoor heeft het immuunsysteem minder kans om zijn eigenlijke taak naar behoren uit te voeren, namelijk het aanpakken van virussen en bacteriën die onze weerstand verlagen en ons ziek maken!

4.    Pas op met overmatig alcohol gebruik

verhogen van de weerstand - pas op met alcohol
verhogen van de weerstand – pas dan op met alcohol

Ook overmatig alcoholgebruik kan een impact hebben op ons immuunsysteem. Door te veel alcohol te nuttigen vragen we eigenlijk aan ons immuunsysteem om de aanval te openen op de giftige stoffen die vrijkomen bij alcohol. Hierdoor heeft ons immuunsysteem echter minder tijd en effectiviteit in het bestrijden van andere slechte invloeden van buitenaf.

5.    Zorg voor goede hygiëne

Uiteraard is het belangrijk dat ons immuunsysteem alert blijft en niet in slaap sust! Af en toe een virusje of bacterie is dus helemaal niet slecht! Het is echter wel belangrijk om ons immuunsysteem zoveel mogelijk te ontlasten van taken waar het eigenlijk niet mee belast hoeft te worden. Hygiëne is hiervan een goed voorbeeld!  Zorg er daarom voor dat je regelmatig je handen wast en je nagels knipt. Bacteriën en virussen zitten hier vaak ongemerkt en door je neus, mond of gezicht aan te raken heb je ze overgedragen. Ook ventileren is erg belangrijk! Zo zorg je dat virusdeeltjes niet rond blijven hangen en je slijmvliezen niet uitdrogen

6.    Daglicht en Vitamine D

Verhogen van de weerstand – geniet van een heerlijke wandeling in de buitenlucht!

Het gebrek aan daglicht (Vitamine D) is een groot problemen tijdens de winterperiode. Vaak sta je al vroeg op om je klaar te maken voor het werk. Terwijl het nog donker is ga je op weg naar kantoor of de winkel, en pas als het weer donker is ga je naar huis! Conclusie: je hebt de hele dag geen natuurlijk licht mogen aanschouwen. Een andere reden voor het gebrek aan natuurlijk licht is ook vaak dat mensen het te koud vinden om op pad te gaan. Want daar word je toch juist ziek van? Fout! Frisse lucht is juist heel erg goed voor je weerstand, zolang je je er maar goed op kleed (Zie Tip 9)!

Daglicht is dus erg belangrijk voor je! Dit komt doordat licht zorgt voor de aanmaak van vitamine D, een vitamine die zorgt dat je je blijer voelt! Vitamine D ondersteunt echter ook ons immuunsysteem en helpt zo om ons lichaam te beschermen tegen virussen, bacteriën en infecties. In de warmere maanden vormt zonlicht de belangrijkste bron van vitamine D, maar in de  wintermaanden is de productie van vitamine D vaak te laag of zelfs helemaal afwezig.

Een te kort aan vitamine D kan echter zorgen voor lusteloosheid, vermoeidheid en een verlaagde weerstand. Het is dus erg belangrijk om ook in de wintermaanden te zorgen dat je vitamine D gehalte op peil blijft! Kan dit niet middels natuurlijk zonlicht, dan kun je dit aanvullen met vitamine D supplementen en/of specifieke voeding als vette vis (haring, makreel, zalm) , eigeel, melkproducten, kaas, margarine, roomboter en paddenstoelen.

Tip: Er zijn tegenwoordig ook enkele alternatieve lichtopties op de markt in de vorm van lichttherapie. Enkele voorbeelden hiervan zijn: daglamplicht, de lichttherapiebril of een biodynamisch lichtsysteem. Ook kun, doch in beperkte mate, af en toe een zonnebankje pakken.

7.    Sporten en bewegen in de buitenlucht

Dat sporten gezond voor ons is, dat is natuurlijk een feit, maar wist je dat sporten, of een half uurtje wandelen in de buitenlucht (zie Tip 7), ook kan helpen om je immuunsysteem een boost te geven? Door te bewegen maakt je lichaam het ‘gelukshormoon’ endorfine aan. Endorfine is een stofje die ervoor zorgt dat we ons gelukkiger voelen. Als we ons gelukkiger voelen, is er meer plek voor ontspanning en minder plek voor stress en depressiviteit. Facetten die meteen ook zorgen voor een betere nachtrust! Zo helpt sporten dus eigenlijk indirect om het immuunsysteem te versterken.

8.    Draag de juiste kleding

Zoals hierboven bij tip 7 al even aangegeven is het dragen van de juiste kleding in de wintermaanden ook erg belangrijk, maar niet alleen maar om buiten te komen en zo de benodigde Vitamine D op te doen! Het dragen van de juiste kleiding is belangrijk om het lichaam niet te belasten met grote temperatuurschommelingen. Draag je bijvoorbeeld dunne kleding omdat je huis heerlijk verwarmt is door de knisperende openhaard, dan krijg je lichaam een behoorlijke klap als je in eens met deze dunne kleren de vrieskou op zoekt. Zorg er daarom voor dat je lichaam niet al te grote warm-koud schommelingen krijgt, zonder je lichaam hier aan te laten wennen.

Warm-koud effecten hoeven namelijk niet per definitie slecht te zijn. Er zijn immers mensen die zweren bij een ijskoud bad afgewisseld met een bezoekje aan de sauna,  juist omdat dit het immuunsysteem versterkt door de toename aan witte bloedlichaampjes! Dit vergt echter wel enige training en discipline, alvorens je lichaam hier klaar voor is!

9.    Eet gezond en gevarieerd

Wellicht de belangrijkste tip voor het verhogen van je weerstand voor de winter is gezonde voeding! Een gezond en gevarieerd voedingspatroon is namelijk essentieel om je immuunsysteem sterk te houden en zo minder snel ziek te worden. Er zijn zelfs bepaalde voedingsstoffen die je immuunsysteem een extra boost kunnen geven. Je kunt hierbij denken aan voedingsmiddelen die rijk zijn aan mineralen, vitamines, vezels en antioxidanten! Deze voedingsmiddelen staan vandaag de dag ook wel bekend als superfoods!

Superfoods hebben een positieve invloed op onze gezondheid en lichaamsfuncties  doordat zij beschikken over een hoge concentratie aan essentiële voedingsstoffen als vitaminen, eiwitten, vezels, mineralen, polysachariden, antioxidanten, aminozuren etc.). Door het eten van superfoods kun je dus eigenlijk op een hele simpele manier ervoor zorgen dat je lichaam alle benodigde voedingsstoffen binnen krijgt en zo je weerstand voor de winter verhoogd.

Verhogen van de weerstand – Ga voor Superfoods!

Superfoods als o.a. broccoli, boerenkool, spinazie, bosbessen, sinaasappel, kiwi, knoflook, champignons, paprika, walnoten, amandelen, avocado, etc. kun je heel simpel kopen in de supermarken. Deze producten zijn van nature rijk aan voedingsstoffen. Het nadeel is echter wel dat het bereiden en uitzoeken van de juiste voedingsstofcombinaties wel enige tijd in beslag neemt, tijd die je wellicht niet iedere dag hebt.

Het alternatief hiervoor zijn de superfoods die te koop zijn in een kant en klare poeder, tablet of capsule. Je mixt deze voedingsstofbommetjes even snel met een glas water, smoothie, yoghurt of strooit het uit als kruiden over je eten, én klaar! Het grote voordeel is dat deze superfoods vaak ook nog eens veel meer essentiële voedingsstoffen bevatten dan de producten die je in de supermarkt koopt!

Overzicht van “kant en klare” superfoods die helpen met het verhogen van de weerstand

Superfoods zijn geen wondermiddelen of vervanging van gezond en gevarieerd voedsel. Combineer het poeder daarom altijd met een gezond voedingspatroon én voldoende beweging voor het beste resultaat. Meer weten over Superfoods in het algemeen? Lees dan nu ook: Superfoods: Wat zijn het en wat zijn de Voordelen? TOP 15 Lijst met Superfoods!

Op zoek naar Meer Energie? Lees dan ook: 9 Tips voor Meer Energie!

********************

Hopelijk helpen deze tips jou om de winter fris en fruitig door te komen.  Vergeet niet dat een verkoudheidje in de wintermaanden helemaal niet verkeerd is! Dit zorgt er juist voor dat je immuunsysteem actief blijft! Het belangrijkste is echter om je kostbare immuunsysteem niet te overbelasten. Is wat in koude en donkere dagen snel gebeurd! Je hebt immers maar 1 immuunsysteem, én dan kan je er maar beter zuinig op zijn!

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.