superfoods

De term superfoods is bij veel mensen wel bekend, maar wat zijn superfoods nu eigenlijk precies? Eigenlijk is het antwoord hierop vrij simpel! Superfoods zijn voedingsmiddelen die een positieve invloed hebben op onze gezondheid en lichaamsfuncties. Zo zouden superfoods o.a. beschermen tegen hart- en vaatziekten, maar ook de fysieke en mentale gezondheid positief beïnvloeden. Hoe? Doordat superfoods beschikken over een grote concentratie aan o.a. vitaminen, vezels, mineralen, polysachariden, antioxidanten en aminozuren. Maar welke voedingsmiddelen zijn nou echt Superfoods en maken ook waar wat ze beloven?

In deze Blog ga ik je alles vertellen over superfoods: Wat zijn superfoods en wat doen ze precies, wat zijn de voor- en nadelen én niet geheel onbelangrijk: welke superfoods zijn er allemaal en wat zijn hun eigenschappen?! Lees dus snel verder en ontdek hoe ook jij je gezondheid eenvoudig kunt verbeteren of die gewenste kilo’s kunt afvallen met superfoods!

Wat zijn superfood nou eigenlijk precies?

Laten we beginnen bij het begin door antwoord te geven op de prangende vraag: “wat is superfood nou eigenlijk precies?” Ondanks dat veel mensen ervan gehoord hebben en de winkels er vandaag de dag vol mee liggen weten veel mensen nog altijd niet precies welke superfoods er allemaal zijn en waar ze nu echt allemaal voor dienen.  Zoals hierboven al even kort toegelicht zijn superfoods voedingsmiddelen. Je kunt hierbij denken aan diverse groente- en fruitsoorten, noten, zaden en peulvruchten; allemaal voedingsmiddelen met een hoog gehalte aan voedingsstoffen als o.a. mineralen, vezels, vitaminen, aminozuren, polysachariden en antioxidanten.

Door het nuttigen van een goede variatie aan gezonde en rijke voedingsstoffen zorgen we ervoor dat ons lichaam gezonder blijft, en een gezond lichaam zorgt er tegelijkertijd ook voor dat we ons mentaal een stuk beter voelen. Dit is dan ook het doel van superfoods! Zo zouden superfoods o.a. beschermen tegen hart- en vaatziekten, maar ook de libido verhogen, helpen met afvallen, huidveroudering verminderen en de fysieke en mentale gezondheid positief beïnvloeden. En zeg nou zelf, dat wil jij toch zeker ook?

Enkele bekende voorbeelden van superfoods zijn o.a. bosbessen, cranberries, cacaobonen, avocado, hennepzaad, tarwegras, chlorella & spirulina, mucuna pruriens (fluweelboon), knoflook, vette vis (omega-3-vetzuren), olijfolie, noten, donkere cacao etc. Ontdek verderop in deze Blog onze Top 15 lijst aan superfoods én alles wat je moet weten over deze superfoods!

Wanneer is een voedingsmiddel ook Superfood?

Een voedingsmiddel is pas een superfood als deze beschikt over bijzondere voedzame eigenschappen. Dit houdt in dat de superfood rijk moet zijn aan essentiële voedingsstoffen als vitaminen, mineralen, eiwitten, antioxidanten, essentiële vetzuren en aminozuren, én dat er tegelijkertijd GEEN schadelijke stoffen als pesticiden, chemicaliën en (groei)hormonen terug te vinden zijn in deze voedingsmiddelen. Kortom komt het er op neer dat wanneer een voedingsmiddel meer dan 12 positieve effecten op de gezondheid heeft, deze een ‘superfood’ genoemd mag worden.

Een belangrijk kenmerk van veel superfoods zijn de aanzienlijke hoeveelheid vezels die in het voedingsmiddel zitten. Vezels staat er om bekend dat zij helpen bij het voorkomen van hart- en vaatziekten, maar ook goed zijn voor de bestrijding van kanker en het krijgen of behouden van een goede spijsvertering. Een ander belangrijk kenmerk van diverse superfoods zijn de grote hoeveelheden vitamine A, B & E en mineralen als ijzer, fosfor, magnesium, foliumzuur. Bovendien hebben bepaalde superfoods, je kunt hierbij denken aan amandelen, vis, bonen en linzen, aanzienlijke hoeveelheden eiwitten en onverzadigde vetten. Deze onverzadigde vetten helpen beschermen tegen hartproblemen.

Tot slot zijn superfoods ook zeer rijk aan antioxidanten. Antioxidanten zijn niet alleen ziekte bestrijdend maar kennen ook de eigenschap dat ze helpen om rimpels te voorkomen en de huid jonger houden.  Veel mensen kiezen in dit geval traditioneel voor bosbessen als superfood, wat op zich een prima keuze is, maar niet per definitie de beste keuze is. Ga je namelijk voor Chinese Goji bessen dan krijg je per 100 gram 10x zoveel antioxidanten binnen als bij bosbessen, en bij rauwe cacao zelfs 40x zoveel antioxidanten per 100 gram! Dat zijn dus pas echt superfoods, én nog lekker ook!

Superfoods? Ik eet toch al gezond?

Je weet nu wat in de basis superfood is, maar waarom moet je het nu eigenlijk eten? Je eet toch immers al gezond! Of toch niet echt? Daar waar men vroeger standaard koos voor verse producten, gaan we vandaag de dag voor die snelle hap, kant en klaar maaltijden, diepvriesproducten of samengestelde groentepakketten. Deze snelle en makkelijke levensstijl zorgt er echter ook voor dat we niet meer echt opletten wat we eten en hoeveel gezonde voedingstoffen nog echt in het eten behouden zijn gebleven na conservering. Gerechten boordevol calorieën en verzadigde koolhydraten, maar met te weinig voedingsstoffen, liggen dan ook al snel en standaard in ons winkelwagentje.

Mensen zijn zich er dan ook niet van bewust dat wat ze consumeren niet ‘voedzaam’ genoeg is, dat ze niet alle voedingsstoffen binnenkrijgen en daarmee dus ook automatisch een aanslag op hun lichaam plegen! Het eten ziet er immers groen, vers en gezond uit! Wat je lichaam echter nodig heeft voor een goede gezondheid is een duidelijke concentratie van antioxidanten, aminozuren, polysachariden, vitaminen, en mineralen. Alles wat je haalt uit superfoods!

Wil dit nu zeggen dat je iedere dag uitgebreid moet koken met superfoods? Nee, dat hoeft niet! Ook ik begrijp dat in ons hectische bestaan dit niet altijd mogelijk is! Je kunt echter ook met een superfoods eenvoudig toevoegen aan je maaltijd of je standaard maaltijd af en toe vervangen met een superfoods gerecht. Zo kun je bijvoorbeeld gaan bakken in kokosolie, kiezen voor een toetje met bosbessen of rauwe cacao of je dag beginnen met een verse smoothie boordevol superfoods. Iets meer tijd? Pak dan uit met een heerlijke verse Linzensoep of complete maaltijdsalade boordevol superfoods!

Superfoods en de gezondheid!

Zoals hierboven al kort aangegeven zorgen superfoods voor een gezonder lichaam en een betere mentale gesteldheid. Maar hoe zit dit dan nu eigenlijk precies en is dit niet weer zo’n fabeltje? Het antwoord hierop is kort maar krachtig: “Nee”! Superfoods zijn immers geen hormonen of chemische middelen, het zijn natuurlijke middelen waarvan we in ons haastige bestaan vergeten zijn dat ze bestaan.

De meeste superfoods bevatten een grote concentratie aan voedingsstoffen zoals vitaminen, vezels, mineralen, polysachariden, antioxidanten en aminozuren, die gezondheid bevorderende eigenschappen hebben. Deze stoffen komen ook voor in gewone voedingsmiddelen, maar in veel mindere mate dan in superfoods. De juiste combinatie en hoeveelheid van voedingstoffen zorgt niet alleen voor extra energie, maar ook dat ons immuunsysteem en  fysieke weerstand versterkt.  Een ander mooi feit is dat superfoods ook zorgen, dankzij de aanwezigheid van vitamine C en antioxidanten, dat onze huid jong blijft en de stofwisseling versnelt. Wat uiteraard, mede dankzij de lage calorieën in superfoods, weer stimuleert tot gewichtsafname.

Niet overtuigd? Het beste van superfoods komt echter nu! Al deze facetten als meer energie, een betere weerstand, een versterkt immuunsysteem, een mooie huid zorgt er ook voor dat we beter in ons vel zitten. Beter in het vel betekend automatisch ook minder kans op depressie, dus een betere mentale gesteldheid. Naast een betere mentale gesteldheid, draagt een gezondere levensstijl met superfoods, dankzij de mindere verzadigde vetten, ook bij aan een afname van het cholesterol gehalte. Een te hoog cholesterol kan immers leiden tot hart- en vaatziekten.

Let wel: Superfoods alleen is geen wondermiddel! Het is een gezonde levensstijl, mits je voldoende varieert, om je gezondheid op simpele wijze positief te beïnvloeden! Voor een optimaal gezond lichaam is het belangrijk om naast superfoods ook regelmatig te sporten!

Hoeveel en welke Superfoods moet ik eten?

Om het meeste uit superfoods te halen is het belangrijk om te variëren in verschillende superfoods. Dit kun je het meest eenvoudig doen door te kijken naar de kleuren van de superfoods. Ga je voor verschillende kleuren superfoods, bij voorkeur 2-3 verschillende superfoods, dan haal je het maximale eruit. Let wel dat je ook nu niet overdrijft, alles met te ervoor is nooit goed! Maar goed, het beste is dus om te combineren tussen superfoods waarbij je voor het gemak kunt kijken naar de kleuren. Zo heb je uiteraard groente (groen), fruit (rood/blauw) of stevigere voedingsmiddelen als cacao, noten, zaden en oliën (geel/bruin). Bij de laatste moet je opletten dat je deze regelmatig eet, maar wel in kleine hoeveelheden!

Ook bij superfoods blijft het altijd belangrijk om te kijken wat je eet. Net als bij al het andere voedsel kan ook superfood soms afgeraden worden in combinatie met bepaalde medicatie of zwangerschap, informeer je dus altijd even goed alvorens je aan iets nieuws begint!  Door de opkomende populariteit wordt de term superfoods ook in de marketing steeds vaker uitgebuit. Kijk dus altijd even goed op de verpakking hoeveel calorieën, suikers, zout en koolhydraten een product heeft, maar ook hoeveel verzadigd vetten er precies in zitten. Doordat fabrikanten smaakmakers toevoegen aan het product kan een zo gezond uitziende muesli bar uiteindelijk “ongezonder” zijn dan een suiker donut!

Tip: Laat je niet verleiden door een gezond ogende verpakking met superfood opdruk! Lees het label, maar liever nog, ga voor echte superfoods!

Ontdek onze TOP 15 Lijst met Superfoods!

Zoals eerder aangegeven kun je superfoods in delen per kleur, maar ook Ben je benieuwd geworden naar superfoods en wil je weten welke superfoods er allemaal zijn? Lees dan snel verder! Hieronder vind je namelijk een zeer compleet overzicht van effectieve superfoods!

1.    Bosbessen

Het meest bekende superfood onder mensen is wellicht bosbessen. Je kunt ze namelijk in iedere supermarkt of groenteboer kopen. Maar zijn bosbessen nou echt zo gezond? Het antwoord is simpel: “Ja”! Bosbessen bestaan uit antioxidanten, zoals anthocyanine en flavonoïden. Deze stoffen staan er wetenschappelijk om bekend dat zij de slechte effecten van vrije radicalen ongedaan maken. Vrije radicalen worden verantwoordelijk gehouden voor het veroorzaken van vele ziekten als o.a. kanker en Alzheimer. Daarnaast is uit verschillende studies ook reeds gebleken dat bosbessen het verouderingsproces op zenuwcellen en stress verminderen.

Bosbessen zijn ook van nature rijk aan vitamine K en vitamine C, wat helpt bij de absorptie van ijzer en het verbeteren het immuunsysteem. Maar wat dacht je van de vele vezels in bosbessen die zorgen voor het op peil houden of verlagen van de cholesterol, wat weer goed is voor het hart. Voor afvallers is naast een rijke hoeveelheid vezels de aanwezigheid van mangaan erg belangrijk, en laten bosbessen daar nu precies rijk aan zijn. Mangaan is een belangrijk sporenelement ter ondersteuning van de vorming van o.a. botten, weefsels en libido, maar ook de stofwisseling van koolhydraten en vetten. Je zou dus kunnen zeggen dat bosbessen een perfect “extraatje” zijn als je wilt afvallen.

1.    Acai bessen

Iets minder bekend, maar zeker net zo goed is de paarse acai bes. De acai bes is heerlijk zoet van smaak en staat bekend, dankzij de grote hoeveelheid vitamine C, om de rijke hoeveelheid antioxidanten. Het zal dan ook niet verbazen dat de acai bes veelvuldig gebruikt  wordt in gewichtsverlies producten. De grote hoeveelheid antioxidanten zorgen echter ook, net als bij de bosbes, voor het tegenhouden van vrije radicalen, de zogenaamde veroorzakers van ziektes als kanker en Alzheimer. Ook is de Acaibed rijk aan kalium, een essentieel mineraal dat ervoor zorgt dat organen, weefsels en cellen goed functioneren en vezels. Kortom: de acai bes is van positieve invloed op je gezondheid en gewicht.

Tip: Andere bessen die je ook zeker als superfoods kunt beschouwen, dankzij de rijke hoeveelheid vitaminen, vezels en antioxidanten zijn, Gojibessen, Moerbeibessen en Incabessen.

2.    Chlorella

Dit is pas echt superfood! Chlorella Poeder (ook verkrijgbaar in tablet vorm) is een kleine superalg van slechts één cel groot én is bijna net zo oud als de aarde. Chlorella wordt over het algemeen gebruikt om je lichaam te detoxen. Uit onderzoek is gebleken dat Chlorella het immuunsysteem helpt te verbeteren doordat het in staat is om meer antilichamen aan te maken en zware metalen (als lood, kwik en cadmium) uit het lichaam te verwijderen. Chlorella staat er dan ook om bekend dat het dankzij de grote hoeveelheid aan vezels, omega 3-vetzuren, eiwitten, vitamines en mineralen krachtige reinigende werking heeft!

Meer weten over Chlorella als superfood? Lees dan ook: Chlorella: Wat is het en wat doet het – Ontdek ook de Top 10 Effecten van Chlorella

3.    Spirulina

Spirulina is (ook verkrijgbaar in Spirulina tabletten), net als Chlorella, een kleine superalg met veel voedingsstoffen die helpen om de gezondheid positief te beïnvloeden. Ook Spirulina is rijk aan vitaminen, essentiële aminozuren, omega 3-vetzuren, allerlei mineralen en eiwitten. Het eiwitgehalte is ongeveer 60–70%, en bevat alle essentiële aminozuren. Het is dus een ideaal middel wanneer je zelf je lichaam wilt detoxen, je weerstand wilt bevorderen, bloedarmoede tegen wilt gaan, je bloeddruk stabiel wilt houden of een heerlijke een energie boost wenst.

Meer weten over Spirulina? Lees dan ook: Spirulina of Chlorella: Wat is het Verschil en Wat is Beter?

4.    Mucuna Pruriens

Een andere superfoods is de Mucuna pruriens (fluweelboon), een snelgroeiende peuldragende tropische klimplant. Zowel de grote paarse boonachtige peulen als het zaad en haar van deze plant staan erom bekend dat zij rijk zijn aan verschillende gezondheid bevorderende nutriënten als eiwitten, koolhydraten, vetten, mineralen, vezels en bioactieve stoffen. Zo wordt de Mucuna pruriens onder meer ingezet bij de ziekte van Parkinson, diabetes, worminfecties, onvruchtbaarheid en depressie. Het belangrijkste bestandsdeel is echter levodopa, de voorloper van de neurotransmitter dopamine, welke belangrijk is voor o.a. de motoriek, stemming, libido, slaap, geheugen, spieropbouw en immuunsysteem.

5.    Chiazaad

Chiazaad is afkomstig van de Chiaplant (Salvia Hispanica). De bloemen van deze plant produceren kleine zaadjes die een beetje lijken op maanzaad en werden al gebruikt door de Maya’s en Azteken als voedsel en medicijn. Zij hadden namelijk al snel door dat deze kleine zaadjes rijk waren aan veel belangrijke voedingsstoffen als magnesium, omega 3-vetzuren, vitaminen, calcium, mineralen, eiwitten, selenium, ijzer, kalium en vezels. Allemaal elementen die bijdragen aan een gezonde levensstijl. Zo is het goed voor de stoelgang, afvallen, kweken van spieren,  het hart en de bloedvaten, verlaagt het de kans op botontkalking en vertraagt het verouderingsproces.

Als dat allemaal nog niet genoeg is dan bevat chiazaad ook nog eens een hoog gehalte aan omega 3-vetzuren; de gezonde onverzadigde vetten die we hebben om de hormonen in balans te houden, ontstekingen te remmen en het risico op hart- en vaatziekten te verlagen. Belangrijk is wel om chiazaad eerst fijn te malen om alle voedingsstoffen vrij te laten komen!

Tip: Geen Chiazaad voorhanden? Probeer dan lijnzaad of hennepzaad! Dankzij de rijke hoeveelheid magnesium, omega 3-vetzuren, vitaminen, calcium, mineralen, eiwitten, selenium, ijzer, kalium en vezels kun je deze ook zeker als superfoods kunt beschouwen. Lijnzaad bevat echter 2 keer zoveel omega-3 en 6 keer zoveel vezels als hennepzaad

6.    Groene voedingsmiddelen

Wat uiteraard ook zeker niet mag ontbreken op deze lijst van Superfoods zijn de groene voedingsmiddelen. Groene voedingsmiddelen als broccoli, spruitjes, spinazie, boerenkool, kool, paksoi en tarwe gras maken immers een zeer belangrijk deel uit van een gezond dieet. Deze voedingsmiddelen zitten namelijk boordevol antioxidanten, foliumzuur, calcium en vitamine A, C en E, maar ook ijzer en zink. Het belangrijk bestandsdeel is voor velen echter Sulforafaan, een middel dat zou beschermen tegen kanker. Ondanks dat er in deze voedingsmiddelen met een geringe hoeveelheid koolhydraten zitten, zijn dit complexe koolhydraten. Of terwijl koolhydraten boordevol vezels, die belangrijk zijn voor de gezondheid.

7.    Pure Chocolade

Wellicht een beetje onverwacht maar ook chocolade is een superfood! Uit onderzoek is zelfs gebleken dat donkere chocolade, met > 60 procent cacao, meer gezonde plantaardige verbindingen, flavanol en antioxidanten bevat dan fruit. Dit komt doordat rauwe cacao rijk is aan antioxidanten. Je zou dus kunnen zeggen dat het eten van pure chocolade (minimaal 85% cacao), of nog beter rauwe cacao, cholesterolwaardes verbeteren, bescherming bieden tegen diabetes type 2 en stress kan verminderen. Ook heeft rauwe cacao een antibacteriële werking. Helaas geldt dit dus alleen voor rauwe cacao of pure chocolade met een hoog cacao gehalte. Dit geldt niet voor luxe bonbons of chocolademelk. Hier geldt ook dat te veel chocolade nimmer goed is?.

Cacao wordt ook gebruikt voor helende Cacao Ceremonies.

8.    Omega-3

Omega-3 vetzuren zijn een essentiële voedingsstoffen, noodzakelijk voor belangrijke lichaamsprocessen zoals de bloedstolling en de opbouw van celmembranen in de hersenen, die we alleen via eten binnenkrijgen. Ons lichaam kan namelijk zelf geen Omega-3 aanmaken. Het hart, nieren, longen, huid, haar, lever, spieren, darmen en alle andere organen werken het beste als het lichaam voldoende omega 3 binnenkrijgt. Omega 3-vetten helpt namelijk tegen ontstekingen, maar ook om je cholesterolwaarde te verbeteren, verlichting geven bij gewrichtspijn, de kans op hart- en vaatziekten te verkleinen, bij beroertes, reumatoïde artritis en om te helpen bij het afvallen.

Om voldoende Omega-3 binnen te krijgen is het dan ook belangrijk om producten te consumeren waar deze essentiële voedingsstof dan ook rijkelijk in zitten. Producten die ook gelijk bekend staan als echte superfoods:

  • Walnoten
  • Amandelen
  • Lijnzaad
  • Chiazaad
  • Hennepzaad
  • Chlorella
  • Spirulina
  • Sojaolie
  • Visolie
  • Forel
  • Haring
  • Zalm

9.     Noten

Ook noten zijn een bekende superfoods! Toch zijn niet alle noten even goed voor je en ook zeker niet alle noten zijn superfoods! De noten die echt bekend staan als superfoods zijn walnoten en amandelen! Deze noten hebben een rijk vitamine E gehalte, bevatten gezonde mono-onverzadigde vetten die helpen het LDL-cholesterol te verlagen en essentiële omega-3 vetzuren. Het dagelijks eten van een handje noten is dan ook wel aan te raden, maar wil je afvallen is het noodzakelijk dit ook echt tot een handje te beperken!

10. Avocado’s

Avocado zijn echt duidelijk een superfood! Avocado’s zijn namelijk rijk aan vezels en bevatten meer foliumzuur, kalium, vitamine E en magnesium dan iedere andere vrucht. De gezonde onverzadigde oliezuur in de avocado, die cholesterol kan verlagen, is echter een van de belangrijkste redenen dat het zo gezond is. Avocado’s kunnen echter ook, dankzij het luteïne en zeaxanthine gehalte, het gezichtsvermogen beschermen tegen degradatie. Deze twee belangrijke antioxidanten houden namelijk de kans op staar en maculadegeneratie klein.

12. Gember

Gember is bij velen bekend als smaakmaker in gerechten. Wist je echter dat gember, dankzij het bestandsdeel gingerrol in de wortel, ook diverse gezondheidsvoordelen kent.  Zo kan gember misselijkheid verhelpen en lichamelijke klachten verzachten. Het ideale aan gember is dat je het eenvoudig aan je maaltijd kunt toevoegen als smaakmaker. Ook kun je er simpel een kopje gemberthee van maken.

13. Ginseng

Ginseng is een medicinale plant die al sinds eeuwen in  Azië en Noord-Amerika gebruikt wordt voor zijn geneeskrachtige eigenschappen. Het zijn echter vooral de dikke vlezige wortels van de Giseng die gebruikt worden voor gezondheidstoepassingen. De kracht van de plant, of zijn wortels, zit in de rijke hoeveelheid adaptogenen. Dit zijn stoffen die bekend staan om hun balancerende, herstellende en beschermende eigenschappen. Zo helpt Ginseng bij vermoeidheid, stress en concentratie. Daarnaast versterkt het ook je immuunsysteem en zorgt het voor betere sportieve prestaties.

Misschien heb je ook wel eens gehoord van Ashwagandha, ook wel Indiase Ginseng genaamd. Vergeet ook niet andere kruiden, zoals Neem.

14. Kurkuma

Kurkuma, ook wel de geelwortel genoemd, is één van de populairste specerijen om depressies aan te pakken. Soms werkt het middel zelfs beter dan  antidepressiva of kan het zelfs de werking van antidepressiva verbeteren. Kurkuma werkt ook prima om de spijsvertering op gang te helpen en om  de leverfunctie ondersteunen. (Kumkuma en Turmeric capsules zijn ook verkrijgbaar)

15. Rauwe honing

Last but not Least op deze lijst is de rauwe honing! Rauwe honing is namelijk de beste natuurlijke suikervervanger en daarmee een geweldige superfood! Ook heeft rauwe honing maar liefst 80 verschillende voordelen voor de gezondheid. Wist je namelijk dat rauwe honing een van de meest gezonde voedingsmiddelen ter wereld is? Het bevat namelijk alle B-complex vitaminen, eiwitten, gezonde zuren, eiwit opbouwende aminozuren, plantaardige pigmenten en vitamine C, D en E. Deze overvloed aan voedingstoffen hebben uiteraard ook een positieve uitwerking op het lichaam. Zo zorgt het o.a. voor stabilisatie in het spijsverteringsstelsel en dat schadelijke bacteriën buiten het lichaam worden gehouden.

Conclusie Superfoods

Superfoods zijn een krachtige doch essentiële toevoeging voor je leefstijl en gezondheid. Het betekent echter niet dat je niets anders meer kunt of mag eten dan superfoods. Het allerbelangrijkste is om te variëren zodat je eigenlijk alle noodzakelijke voedingsstoffen in voldoende mate binnenkrijgt! Dit hoeft daarnaast ook helemaal niet moeilijk te zijn! Zoals je in het bovenstaande overzicht hebt kunnen zien zijn er meer dan genoeg mogelijkheden om de dagelijkse aanbevolen voedingsstoffen binnen te krijgen! Je kunt superfoods namelijk eenvoudig toevoegen aan je maaltijd, maar ook kopen in kant en klare supplementen!

Belangrijk is wel om er rekening mee te houden dat superfoods geen wondermiddel zijn! Wil je afvallen dan zal je naast superfoods ook je “normale” eetgewoontes moeten aanpassen en uiteraard ook blijven bewegen. Wil je je cholesterol verlagen dan is het belangrijk om naast superfoods ook te kijken naar de verzadigde vetten in je “normale” eten! Superfoods is simpelweg een eenvoudige manier om weer zelf controle te krijgen over je lichaam en geest. Je moet echter wel bereid zijn om ook enige concessies te doen in je huidige levensstijl!

Op zoek naar een ander Superfood? Llees dan verder over Neem

Superfoods kopen? Klik dan hier!

Of kijk op Spiruella.nl!

Superfood!

************************************

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *