Superfoods! Een steeds groter wordend begrip in niet alleen ons eigen land, maar eigenlijk overal ter wereld. In ons hedendaagse leven komt er steeds meer bewustwording in het voedsel wat we dagelijks consumeren. Ook zien we steeds vaker dat deze in veel gevallen niet voldoet aan de dagelijkse richtlijnen die ons lichaam nodig heeft. Hierin gaan de zogenaamde superfoods dan ook een steeds grotere rol spelen. Blauwe en groene poeders en tabletten boordevol gezondheidsvoordelen, gemaakt van de superalgen Spirulina en Chlorella, worden langzaamaan een wereldwijd begrip. Maar wat is Spirulina en Chlorella nou eigenlijk precies?

In deze Blog ga ik niet alleen een antwoord geven op deze prangende vraag. Ook hoop ik je ook te laten zien wat het verschil is tussen deze superalgen. Of er een beter is en wat er gebeurd als je de algen met elkaar combineert! Ben jij ook toe aan een gezondere levensstijl, lees dan snel verder en ontdek alles over Spirulina en Chlorella.

Spirulina En Chlorella

Spirulina en Chlorella staan beiden bekend als de ultieme superfoods en worden nog al eens met elkaar verward. Dit is natuurlijk geheel logisch als je bedenkt dat beiden micro-algen zijn met uitzonderlijk hoge voedingswaarden en talloze positieve gezondheidseffecten. Toch zijn deze zogenaamde “wonderalgen”, ondanks overeenkomende positieve gezondheidseffecten, niet hetzelfde. En nee, de verschillen zitten dan ook beslist niet alleen in het feit dat Spirulina een blauwgroene zoutwateralg is en Chlorella een groene zoetwateralg. Lees dus snel verder om de verschillen tussen deze Algen te ontdekken en uit te vinden welke het beste aansluit bij jouw wensen!

 

Wat is Spirulina?

Spirulina is een 3.5 miljard jaar oud, blauwgroen, zoutwateralgje die haar naam dankt aan haar spiraalachtige vorm. Van nature groeit Spirulina in alkalische, mineraalrijke zoutwatermeren, maar ook in mineraalrijke zoetwaters kunnen ze heel goed aarden. De grootste natuurlijke concentratie Spirulina is te vinden in Mexico, Centraal-Afrika en Oost-Afrika. De Spirulina die wij echter kopen is bijna altijd afkomstig uit speciale kweekvijvers met buitentanks in delen van Noord-Amerika en Azië.

Spirulina heeft een prachtig blauwgroen pigment. Wat veel mensen niet weten is dat deze pigmenten ook van elkaar gescheiden kunnen worden. Hierdoor krijg je een groene en blauwe Spirulina variant, beiden met een deels andere functie. Zo bevat het blauwe pigment van Spirulina fycocyanine. Deze stof geef Spirulina haar blauwe kleur, maar is ook een krachtige antioxidant die het immuunsysteem stimuleert. Het groene pigment bevat daarentegen veel chlorofyl. Een stof die zorgt voor de groene kleur, maar ook bekend staat om zijn ontgiftende en leverbeschermende werking.

Maar waren zou je deze pigmenten überhaupt van elkaar scheiden als ze allebei positieve gezondheidseffecten hebben? Je hoeft het uiteraard niet van elkaar te scheiden. Eigenlijk wordt het voornamelijk gedaan om alleen het blauwe pigment te onttrekken. Blauwe Spirulina, of zoals het op vele Social Media kanalen bekend staat: Blue Majik, is goed voor je weerstand en heeft, in tegenstelling tot groene Spirulina, geen algensmaak: hij smaakt neutraal. De belangrijkste reden is echter dat het een super­gezonde felblauwe kleurstof is. Een kleur die smoothies en gerechten voorziet van een prachtige felblauwe kleur!

Wat zit er precies in Spirulina?

Spirulina heeft een uitzonderlijk hoge voedingswaarde en bevat alle essentiële voedingsstoffen die ons lichaam nodig heeft. De aanwezigheid van al deze essentiële voedingsstoffen maken Spirulina dan ook een echte superfood, toch vergaarde het pas echt bekendheid toen het door NASA als voedingssupplement werd gebruikt voor astronauten op ruimtemissies. Spirulina is namelijk met een eiwitgehalte van 55% tot 70% een van de rijkste proteïnebronnen, heeft het dankzij de aanwezigheid van fycocyanine en allophycocyanine een buitengewone antioxidatieve werking en is het bovenal ook nog eens een natuurlijke bron van vitamines (o.a. vitaminen A, C, E, K, B1, B2, B3, B6 en B11).

Echt uniek aan Spirulina is de aanwezigheid van fycocyanine, die de alg niet alleen haar prachtige blauwe kleur geeft, maar ook nog eens het immuunsysteem op sublieme wijze stimuleert. Spirulina biedt daarnaast ook een overvloed aan essentiële vetzuren, waaronder een van de zeldzaamste, gamma-linoleumzuur. Tot slot is de alg ook rijk aan de mineralen als forfor, magnesium, chroom, ijzer, zink, kalium, selenium, koper en calcium.

Mocht dit alleen nog niet genoeg zijn dat is wellicht ook nog goed om te weten dat Spirulina rijk is aan Fytonutriënten, als chlorofyl, polysachariden, sulfolipiden en glycolipiden. Voedingsstoffen die aantoonbaar uw lichaam helpen om infecties en, allergische reacties te bestrijden, slechte cholesterol te verlagen en evt. helpen om af te vallen!

De gezondheidseffecten van Spirulina op een rijtje

Spirulina, verbetert het uithoudingsvermogen van sporters!

Het is uiteraard goed om de oorsprong te kennen van Spirulina, welke voedingstoffen er allemaal inzitten, en ook dat het kan dienen als prachtige blauwe smaakstof, maar belangrijker om te weten is wat Spirulina precies doet op het gebied van gezondheid en of het wellicht ook voor jou iets kan betekenen! Zie hieronder de meest bekende, en wetenschappelijk onderzochte,  gezondheidseffecten van Spirulina:

  • Dankzij een rijke hoeveelheid eiwitten en B-vitamines, maar ook koolhydraten en ijzer, zorgt Spirulina voor meer energie en minder vermoeidheid.
  • Door de aanwezigheid van Omega-3 vetten en gamma-linoleenzuur heeft Spirulina een ontstekingsremmende werking, verbetert het immuunsysteem en wordt slechte cholesterol afgebroken.
  • Spirulina heeft dankzij de aanwezigheid van chlorofyl en Fycocyanine een buitengewone antioxidatieve werking, daarnaast zorgt Chlorofyl ook voor ontgiften van de lever.
  • De unieke stof Fycocyanine stimuleert op ongekende wijze het immuunsysteem.
  • Dankzij de aanwezigheid van essentiële vetzuren blijven je gewrichten soepel.
  • Spirulina helpt de darmflora in balans te krijgen en stabiliseert de bloedsuikerspiegel waardoor je minder snel honger krijgt, en dus ook eerder afvalt!
  • Gamma-linolzuur in Spirulina staat bekend om het behouden van een scherpe geest en gezond hart.

Wat is Chlorella?

In tegenstelling tot Spirulina is Chlorella is een eencellige felgroene zoetwateralg. Chlorella behoort  tot de algenfamilie van de Eukaryoten, en heeft water, warmte en veel zonlicht nodig om te groeien. Chlorella behoort met een leeftijd van 2,5 miljard jaar, net als Spirulina, tot een van de oudste vormen van plantaardig leven op aarde. Oorspronkelijk werd dit minuscuul kleine algje met een diameter variërend van 2 tot 10 micrometer, zonder wortels, bladeren of stengels, aangetroffen in rivieren en meren in Oost-Azië. Vandaag de dag, nu de helende werking van Chlorella steeds meer faam krijgt, zijn er echter over de hele wereld kweekvijvers te vinden waarin dit superalgje wordt gekweekt.

Meer weten over Chlorella? Lees dan snel verder bij: Chlorella: Wat is het en wat doet het – Ontdek ook de Top 10 Effecten van Chlorella en Waar is Chlorella goed voor?

Wat zit er precies in Chlorella?

Vitamines, Vitamines…en nog meer Vitamines!

Sinds de Tweede Wereldoorlog is erg veel wetenschappelijk onderzoek naar Chlorella verricht, waaruit is gebleken dat er verschillende soorten Chlorella bestaan. De meest voorkomende typen, die in voedingssupplementen worden gebruikt, zijn de Chlorella Vulgaris en de Chlorella Pyrenoidosa. Deze Chlorella’s staan namelijk bekend om hun rijke dosis essentiële aminozuren, eiwitten, vetzuren (Omega-3), vitaminen, enzymen, antioxidanten, mineralen, voedingsvezels en chlorofyl, wat zorgt voor o.a. een immuunversterkend effect en perfect detox eigenschappen.

In het bijzonder bevat Chlorella veel bétacaroteen. Dit is een provitamine die door het lichaam in vitamine A omgezet wordt. Het speelt een belangrijke rol in het celvernieuwingsproces en bevat anti-oxidatieve eigenschappen. Ook beschikt Chlorella over alle vitaminen uit het B-complex. Daarnaast bevat de alg interessante stoffen als chlorofyl, vezels, glucosamine, de enzymen chlorofyllase en pepsine, calcium, fosfor, kalium, magnesium, ijzer, zink en koper. Ook de aanwezigheid van de vitaminen C, E en K kunnen bij deze opsomming van aanwezige stoffen uiteraard niet ontbreken.

De gezondheidseffecten van Chlorella op een rijtje

Gezond en Stralend…wie wil dat nou niet?

Zoals je hierboven hebt gezien, kent ook Chlorella een hele waslijst aan aanwezige stoffen die goed zijn voor ons lichaam. Bij Chlorella springt echter met name de rijke aanwezigheid van bètacaroteen en Chlorofyl er uit.  Deze stoffen staan dan feitelijk ook centraal bij alle wetenschappelijk uitgewezen gezondheidseffecten van Chlorella. De belangrijkste en meest bekende heb ik hieronder voor je op een rijtje gezet:

  • Chlorella helpt bij het ondersteunen van een gezonde hormonale functie
  • Chlorella werkt ontstekingsremmend dankzij de hoge concentratie gammalinoleenzuur en omega-3-vetten Chlorella
  • De antibacteriële, anti-infectieuze en antivirale eigenschappen van Chlorella zorgen er voor dat we minder snel ziek worden door virussen
  • Chlorella helpt bij het verlagen van de bloeddruk, verbetert de bloedsuikerspiegel en verminderd slechte cholesterol
  • Chlorella heeft antioxidatieve eigenschappen waardoor het helpt bij het afvoeren van gifstoffen in je lichaam
  • De aanwezige chlorofyl vermindert het hongergevoel en verhoogt de stofwisseling, wat zorgt dat je sneller afvalt.
  • Chlorella heeft dankzij de krachtige reinigende en ontgiftende eigenschappen een anti-aging werking op de huid
  • Chlorella Reguleert de darmactiviteit en spijsvertering
  • Chlorella heeft een revitaliserende & stimulerende werking waardoor het bijdraagt aan vermindering van stress en depressie en tegelijkertijd het uithoudingsvermogen verbetert.

Meer voordelen van Chlorella? Kijk hier voor de Voordelen van Chlorella.

Spirulina en Chlorella: Overeenkomsten

Zoals je hierboven al hebt kunnen zien hebben Spirulina en Chlorella best een aantal overeenkomsten. Om te beginnen zijn het beiden algensoorten die zonder twijfel vallen onder de superfoods vallen. In aanwezige voedingsstoffen, en dus ook in gezondheidsvoordelen hebben ze veel overeenkomsten. Zo hebben ze beide een ontgiftende, reinigende en beschermende werking, zorgen ze dat we minder snel ziek worden en sneller herstellen, én speelt de rijke hoeveelheid bétacaroteen een belangrijke rol in het celvernieuwingsproces. Een andere duidelijke overeenkomt is dat Spirulina en Chlorella beiden helpen bij vermoeidheid en zorgen ze voor een betere weerstand en energie.

De verschillen tussen Spirulina en Chlorella

Maar wat is dan nou eigenlijk het verschil tussen Spirulina en Chlorella? Het moge immers duidelijk zijn dan ze heel veel overeenkomsten hebben! Het eerste verschil zit hem uiteraard in zijn herkomst en kleur. Zo is Spirulina een blauwgroene zoutwater alg en Chlorella een groene zoetwateralg. De duidelijke groene kleur van Chlorella laat dan ook meteen het eerste verschil zien. De stof Chlorofyl is groen en is dan ook rijkelijker aanwezig in Chlorella dan in Spirulina. Chlorella bevat zelfs 4 tot 5 keer zoveel chlorofyl bevat als Spirulina. Daarnaast bevat Chlorella ook een uniek complex dat de Chlorella Groei Factor wordt genoemd en een hoger Bètacaroteen gehalte.

Beide algjes bevatten ook een hoge concentratie eiwitten. Ondanks echter dat de eiwitten in Spirulina kleiner zijn in Spirulina, zijn deze wel makkelijker verteerbaar. Ze kunnen dus sneller door het lichaam worden opgenomen. Spirulina heeft ook een hogere concentratie gezonde vetten, waaronder gamma-linolzuur. Gammo Linolzuur is essentieel voor het behoud van een scherpe geest en een gezond hart. Ook heeft Spirulina een hogere concentratie Fytonutriënten die o.a. kanker kan helpen voorkomen.

Komt het aan op ontgiften of detoxen van het lichaam dan is het effect bij Chlorella krachtiger dan Spirulina. Spirulina daarentegen is iets effectiever in het bestrijden van symptomen van allergieën en het stimuleren van het immuunsysteem dankzij de aanwezigheid van de blauwe kleurstof fycocyanine.

Kortom Chlorella beschikt over meer Chlorofyl dan Spirulina, maar ook over de zogenaamde Chlorella Groei Factor. Spirulina heeft daarentegen “betere” eiwitten, meer gezonde vetten, een hogere concentratie Fytonutriënten en geniet de aanwezigheid van fycocyanine. Dit klinkt natuurlijk erg mooi, maar wat houden deze stoffen precies in en wat betekent dit dan precies voor het lichaam:

  • Chlorofyl

Chlorofyl biedt ondersteuning aan o.a. de bloedspiegel, spijsverteringsorganen (darmen), de lever en nieren. Chlorofyl werkt als een soort beschermlaagje dat ervoor zorgt dat schadelijke vrije radicalen en toxische kankerverwekkende stoffen ingekapseld worden, en zo de schadelijke werking in de darmen en lever wordt afgeremd. Ook de grote hoeveelheid magnesium in Chlorofyl is een belangrijk aspect dat het lichaam helpt om het zuur-base gehalte in het lichaam in evenwicht te brengen.

  • Chlorella Groei Factor

Chlorella bevat een unieke stof, de Chlorella Groei Factor (CGF), die zoals de naam al zegt puur en alleen in Chlorella wordt gevonden. Dit is het stofje welke ervoor zorgt dat het algje zich in een razendsnel tempo kan vermenigvuldigen. Zo kan Chlorella zich elke 20-24 uur in aantallen verviervoudigen. In het menselijk lichaam heeft dit stofje echter een geheel andere bijdrage. Komt het stofje in het menselijk lichaam dan draagt het bij aan een snel herstel van onze lichaamscellen en -weefsels en bevordert het de celproductie.

  • Bètacaroteen 

Bètacaroteen is een stof die omgezet wordt in vitamine A en draagt hierdoor bij aan een goede weerstand, gezonde huid, glanzend haar, sterke tanden en botten, maar ook voor de ontwikkeling van de groei.

  • Fytonutriënten

Fytonutriënten zijn bioactieve inhoudsstoffen, als mineralen en vitaminen, die uitsluitend in plantaardig voedsel zitten en die erg belangrijk zijn voor de gezondheid. Fytonutriënten staan erom bekend dat zij goed zijn tegen de bestrijding van ziektes als kanker, diabetes mellitus en hart- en vaatziekten.

  • Gamma-linoleenzuur

Gamma-linoleenzuur behoort tot de omega-6 vetzuren en is bij veel mensen onvoldoende aanwezig. Gamma-linoleenzuur werken ontstekingsremmend en verminderen onnodige bloedstolling. Aangezien bij vrijwel alle chronische aandoeningen een chronische ontsteking onderliggend aanwezig is, helpt deze stof dus bij het verminderen van chronische aandoening.

  • Fycocyanine

Fycocyanine is een prachtige natuurlijke kleurstoffen door zowel binnen de voedings-, textiel-, bouw- en papierindustrie de laatste jaren sterk in vraag aan toe nemen is.  Fycocyanine zorgt dus voor de prachtige blauwe kleur in Spirulina. Dit is echter niet het enige! Fycocyanine stimuleert bovenal het immuunsysteem op sublieme wijze!

De verschillen tussen Spirulina en Chlorella op een rijtje:

.

  • Spirulina is een blauwgroene zoutwateralg en de Chlorella een groene zoetwater alg;
  • Chlorella bevat een hoger percentage chlorofyl (4 tot 5 maal zoveel als Spirulina) en is daardoor een sterkere ontgifter en ondersteuner voor o.a. de bloedspiegel, spijsverteringsorganen (darmen), lever en nieren;
  • Spirulina bevat fycocyanine, wat zorgt voor een prachtige blauwe kleurstof, maar bovenal een krachtige antioxidant is;
  • Chlorella bevat, voor verbetering van de weerstand, meer bètacaroteen dan Spirulina;
  • Spirulina bevat meer eiwitten en omega-6 vetzuren, als Gamma-linoleenzuur, welke ontstekingsremmend werken en bloedstolling verminderen;
  • Spirulina biedt een hogere concentratie Fytonutriënten, die o.a. helpen bij de bestrijding van de bestrijding van ziektes als kanker, diabetes mellitus, hart- en vaatziekten en het stimuleren van het immuunsysteem;
  • Chlorella bevat meer ijzer wat uiteraard goed is voor den rode bloedcellen die zuurstof door het lichaam vervoeren;
  • Chlorella beval het unieke complex dat de Chlorella Groei Factor (CGF) wordt genoemd, wat aantoonbaar schade aan het zenuwweefsel herstelt en celproductie bevordert.

 Chlorella of Spirulina: Wat is dus nu de beste keus?

Zoals je hierboven hebt kunnen zien hebben Spirulina en Chlorella beiden enorm veel gezondheidsvoordelen. Velen komen met elkaar maar in sommige gevallen zijn ze toch verschillend of is de ene net iets effectiever dan de andere. Je kunt er echter ook over nadenken om beiden superalgen met elkaar te combineren voor het ultieme effect! Hierover lees je hieronder meer! Maar goed, wat dus de beste keuze is, is afhankelijk van de reden waarvoor je het wilt gebruiken.

Heb je bijvoorbeeld gevoelige darmen dan kan het beter zijn om Spirulina te kiezen vanwege de  makkelijk verteerbare eiwitten en de mildere detox effecten. Ook sporters of mensen die willen afvallen kiezen om deze reden eerder voor Spirulina. Daarnaast is Spirulina effectiever in het bestrijden van symptomen van diverse allergieën.

Heb je echter last van verstopte darmen of wil je je nieren en lever ontgiften dan biedt Chlorella weer meer uitkomst. Ook bevat Chlorella meer bètacaroteen die antioxidatieve eigenschappen heeft en zo lichaamscellen beschermt tegen vrije radicalen, die in ongunstige gevallen schade kunnen geven aan cellen en weefsels. Ook als je veel gifstoffen binnenkrijgt, door bijvoorbeeld roken en alcohol) dan is Chlorella de betere keuze.

Een beste keuze is dus moeilijk te zeggen aangezien beide supplementen eenvoudig helpen om het lichaam “back in shape” te krijgen. De beste keuze is dus echt afhankelijk van wat het beste aansluit bij je eigen wensen of behoeften.

Zijn er voorbehouden bij het gebruik van Spirulina en Chlorella?

Sommige mensen kunnen bij het gebruiken van Spirulina en Chlorella last krijgen van bijwerkingen als misselijkheid,  vermoeidheid, buikpijn en hoofdpijn. Dit zijn echter klachten die regelmatig voorkomen bij mensen die net beginnen met Spirulina en Chlorella. In veel gevallen is dit te verklaren door het vrijkomen van gifstoffen. Dit is echter nog niet wetenschappelijk bewezen. Het is daarom aan te raden, als je begint met Spirulina en Chlorella, om te starten met een zeer lage dosis om te kijken hoe je lichaam reageert. Gaat het goed, dan breidt je de dosering langzaam uit.

Spirulina en Chlorella zijn door het Centrum voor voedselveiligheid geclassificeerd als voedselbronnen en toegepaste voeding. Zij worden hiermee “algemeen beschouwd als veilig”. Deze classificatie betekent dat, hoewel er negatieve bijwerkingen kunnen zijn in het geval van (te) hoge doseringen, gezonde mensen geen negatieve gevolgen ondervinden in aanbevolen doseringen. Let wel dat aangezien Spirulina en Chlorella inwerken op het immuunsysteem het gebruik nadelig kan zijn voor mensen met een immuundeficiëntie. Ook kan het een wisselwerking hebben in combinatie met andere medicijnen. Raadpleeg bij twijfel dan ook altijd je arts of apotheken!

Uit diverse onderzoeken is gebleken dat Spirulina en Chlorella tijdens de zwangerschap en borstvoeding veilig te gebruiken is. Zo heeft onderzoek aangetoond dat Chlorella tijdens de zwangerschap juist het risico op bloedarmoede en oedeem kan verlagen en de dioxine in moedermelk kan verminderden, wat weer een gunstig effect heeft op de IgA niveaus in het moedermelk. Raadpleeg echter altijd eerst je arts alvorens je Spirulina of Chlorella gaat gebruiken tijdens de zwangerschap of het geven van borstvoeding!

Spirulina en Chlorella combineren?

Spirulina en Chlorella
Spirulina, verbetert het uithoudingsvermogen van sporters!

Zoals je hebt kunt lezen zijn de positieve effecten van deze twee superfoods oneindig. Samen vormen ze de perfecte aanvulling op een gezond en actief leven. Het is dus echt een aanrader om ze aan je dagelijkse voeding toe te voegen. Daar waar Spirulina de beste voedingsbron is om het immuunsysteem te stimuleren, is Chlorella de oplossing voor het bestrijden van schadelijke gifstoffen. Je zou dus kunnen zeggen dat ze, ondanks de gelijkenissen, elkaar ook perfect aanvullen!

Zo ervaren mensen een verbetering van de lichaamsenergie als gevolg van het regelmatig nemen van deze twee superfoods. Ook verliezen ze makkelijker gewicht door het herstellen van de natuurlijke lichaamsbalans. Dit komt doordat ongewenste stoffen die kunnen leiden tot gewichtstoename geëlimineerd worden. Daarnaast verhogen ze gecombineerd ook effectiever de weerstand en genezing. En niet geheel onbelangrijk: deze puur natuurlijke bron van essentiële voedingsstoffen mag je, bewezen, veilig samen innemen!

Conclusie

Chlorella en Spirulina zijn op zichzelf, maar ook gecombineerd, de beste natuurlijke bronnen van voedingsstoffen die het lichaam nodig heeft. Ze leiden dan ook tot ontelbare gezondheidsvoordelen en mogen zich zonder enige twijfel superfoods noemen! Het toevoegen van deze superfoods aan je maaltijd of dieet heeft dan ook indrukwekkende effecten! Op zowel het lichaam als de geest.

Belangrijk is wel om je te realiseren dat Spirulina en Chlorella alleen dienen als een aanvulling op een gezond voedingspatroon. Eet je iedere dag fastfood of louter geconserveerde voedingsmiddelen, verwacht dan geen wonderen van Spirulina en Chlorella! Het best effect krijg je als je ze combineert met een gezonde levensstijl!

Meer weten over Superfoods? Lees dan nu ook: Superfoods: Wat zijn het en wat zijn de Voordelen? Ontdek onze TOP 15 Lijst met Superfoods!

Wil je Spirulina kopen? Klik dan hier voor Spirulina Tabletten of hier voor Spirulina Poeder.

Voor het kopen van Chlorella Poeder of Chlorella tabletten klik je hier.

Heb je behoefte aan beiden, dan kies je voor Spiruella!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *