Voel jij je de laatste tijd steeds vaker vermoeid en uitgeput, en ben je niet vooruit te branden? Heb je echt helemaal nergens zin in, en vooral niet in een gezellig avondje socialiseren met vrienden of familie? Of plof je na een werkdag futloos op de bank en blijf je daar liggen tot het tijd is om naar bed te gaan? Dan is het echt de hoogste tijd om actie te ondernemen om snel meer energie te krijgen!

Wanneer je je structureel uitgeput voelt, kan dit namelijk verschillende oorzaken hebben. Vaak speelt voeding hierbij een belangrijke rol, maar ook psychische klachten, stress, niet voldoende of juist te veel beweging en gebrek aan zonlicht kunnen een rol spelen. Ben jij dus op zoek naar meer energie, dan help ik je daar graag bij! Lees dus vooral verder en ontdek de 10 tips voor meer energie.

De oorzaak van weinig energie

Alvorens we kunnen kijken naar een mogelijke oplossing voor jouw gebrek aan energie, is het belangrijk om te kijken naar de oorzaak! Je kunt problemen immers het beste oplossen door de weten waar het probleem vandaan komt!

Waarom ons energielevel laag is kan tal van redenen hebben. Een groot deel van de oorzaken van een laag energiepeil zit hem in het niet binnen krijgen van alle essentiële voedingsstoffen. Door onze haastige en drukke levensstijl zorgen we helaas niet altijd even goed voor ons lichaam. Ons lichaam heeft echter, om goed te functioneren, wel zijn dagelijkse portie vitaminen, mineralen, vezels, eiwitten, antioxidanten en vetten nodig. Niets is immers zo belangrijk als je natuurlijke weerstand!

meer energie

Een andere zeer belangrijke oorzaak is juist ook onze haastige en drukke levensstijl, die ook al zorgt dat we niet gezond genoeg eten. Steeds meer mensen nemen minder tijd voor ontspanning, en staan eigenlijk dag en nacht aan! Zijn we ziek, dan zieken we niet voldoende uit. Het werk kan toch niet zonder ons! Zijn we niet druk met ons werk, dan heeft het gezin ook aandacht nodig, of is er wel iets te doen in of rondom het huis. Ook ingrijpende gebeurtenissen die horen bij het leven zijn van invloed op onze energie: geboorte, ruzie, scheiding, ziekte, overlijden! Allemaal situaties die zorgen voor stress, maar ook ervoor zorgen dat we steeds slechter slapen – én goed slapen = energie!

Top slot hebben we ook nog de psychische en medische redenen die kunnen zorgen voor een te kort aan energie. Zo spelen Stress, Depressie en/of angststoornis ook een grote rol in je energielevel. Deze factoren vragen zoveel mentale energie, dag en nacht, dat je eigenlijk al moe bent voor je überhaupt bent opgestaan! Andere medische oorzaken voor een te kort aan energie kunnen ook duiden op problemen met de schildklier, bloed- en/of bloedarmoede, medicijngebruik en uitdroging (je drinkt dagelijks te weinig vocht)

Ontdek onze 10 tips voor meer energie

Je hebt dus kunnen zien dat de oorzaak van weinig energie in veel verschillende factoren kan zitten! Heb je te weinig energie dan zal je ongetwijfeld één of meerdere oorzaken herkent hebben die passen bij je persoonlijke situatie! Denk je dat jouw energieprobleem van medische of psychische aard is, dan is het altijd verstandig om contact op te nemen met je arts of specialist, om je bevindingen te bespreken!

De meeste oorzaken van weinig energie zitten hem echter in je eigen leefstijl! En laat dit nou iets zijn waar je zeker verandering in aan kunt brengen! Hoe je dit kunt doen vind je in de onderstaande 10 tips voor meer energie!

1.     Eet gezond

Het klinkt eigenlijk best wel logisch. Gezonde voeding zorgt voor meer energie. Ook helpt het om voldoende water te drinken. Vermoeidheid kan namelijk ook een signaal zijn van uitdroging. Teveel suiker daarentegen, kan ervoor zorgen dat je je, een korte energieboost krijgt, maar je op de lange termijn moe en futloos voelt. Probeer eens een paar weken minder suiker te eten. Met veel fruit en groente zit je altijd goed! Het bevat veel vitamines, mineralen en antioxidanten. Qua voeding is het dus belangrijk dat je alle bouwstoffen (vitamines, mineralen, gezonde vetten, vezels, eiwitten) binnenkrijgt die je lichaam nodig heeft! Probeer daarom gezond, maar bovenal gevarieerd te eten!

2.     Sla je ontbijt niet over

Voedsel is zoals gezegd de belangrijkste energiebron voor je lichaam. ’s Ochtends is je bloedsuikerspiegel laag en daarom heeft je lichaam behoefte aan nieuwe energie. Een goed ontbijt kan daarvoor zorgen. Je kunt bijvoorbeeld de dag beginnen met yoghurt, een banaan of eieren. Ook met een eiwitshake begin je energiek aan je dag!

3.     Superfoods voor meer energie

meer energie - superfoods

Gezonde voeding helpt om je energieniveau op peil te houden. Een vitaminetekort, of andere tekorten, kunnen ervoor zorgen dat je je vermoeid voelt. Nu kan het uiteraard in jouw persoonlijke situatie te moeilijk zijn om dagelijks bij te houden of je daadwerkelijk alle voedingsstoffen binnen krijgt! Hier kunnen superfoods uitkomst bieden! Superfoods staan erom bekend dat ze een hoog gehalte aan voedingstoffen bevatten en perfect zijn als aanvulling op een gezond voedingspatroon. Het mooie aan superfoods is bovendien dat je ze heel simpel met een theelepeltje of capsule per dag kunt toevoegen aan je reguliere maaltijd!

Er zijn meerdere superfoods die kunnen zorgen voor meer energie:

  • Ashwagandha kan verlichting geven bij vermoeidheid, lusteloosheid en concentratieproblemen.
  • Guarana wordt gezien als een natuurlijk energiesupplement uit de Amazone. Echter, dit superfood bevat veel cafeïne. Het is daarom meer geschikt voor sporters die op zoek zijn naar een korte energieboost.
  • Ginseng wordt gebruikt als een natuurlijke energieopwekker. Daarnaast vermindert het stresseffecten en helpt het om te ontspannen.
  • Maca poeder is populair onder sporters omdat het energie geeft en je uithoudingsvermogen verbetert. De Inca’s geloofden dat de krijgers er energie en kracht van kregen.
  • Mucuna is de rijkste natuurlijke bron van l-dopa, de voorloper van dopamine. Dopamine zorgt ervoor dat je energieker en gelukkiger bent.
  • Rhodiola werkt stimulerend bij vermoeidheid en kalmerend bij rusteloosheid. Het zorgt voor een heldere geest en een betere focus.
  • Matcha zorgt ervoor dat je alerter bent en dat je je beter kunt concentreren. In Matcha zit cafeïne, maar de energie wordt vertraagd afgegeven. Je gaat er dus niet van stuiteren. Het zorgt evenmin voor pieken en dalen in je energieniveau.
  • Chlorella werkt goed bij vermoeidheid en stress. Het zit boordevol nuttige eiwitten, vitaminen en mineralen. Het is vooral bekend om zijn ontgiftende werking. Daarnaast bevordert het je weerstand.
  • Spirulina geeft je krachtige energie! Spirulina draagt bij aan een verbetering van vrijwel alle lichaamsprocessen. Je voelt je fysiek en mentaal sterker.
-23%
9,9527,50
27,5087,50

Bio Maca wortel poeder

Maca Poeder Biologisch

6,9521,50

4.     Sporten, sporten, sporten

meer energie - crossfit

Daar gaan we weer, want uiteraard speelt sporten, naast gezonde voeding, een belangrijke rol in je energielevel. En als je eerlijk bent dan weten we eigenlijk allemaal dat sporten er voor zorgt dat je je beter voelt. Dit komt mede dat door te bewegen je lichaam het ‘gelukshormoon’ endorfine aanmaakt. Endorfine is een stofje die ervoor zorgt dat we ons gelukkiger voelen. Als je weinig energie hebt, is het dus juist belangrijk om voldoende te bewegen. Door te bewegen en te sporten wordt zuurstof verplaatst door je lichaam en wordt het stresshormoon verlaagd. Hierdoor slaap je beter en krijg je meer energie.

Let wel dat te veel of te lang sporten juist kan zorgen voor een averecht effect!

5.     Neem geen cafeïne, nicotine en alcohol

Cafeïne, nicotine en alcohol zorgen op de korte termijn misschien voor meer energie en een betere concentratie, maar deze stoffen hebben een negatieve invloed op je slaapritme. Hierdoor heb je uiteindelijk minder energie. Dit verschilt overigens per persoon. De een kan cafeïne en alcohol beter verdragen dan de ander. Iedereen reageert er anders op. Maar het is zeker het proberen waard! Kun je niet plotsklaps stoppen met cafeïne, nicotine en alcohol, probeer het dan in ieder geval tot het minimale te beperken! Alle kleine beetjes kunnen helpen!

6.     Zorg voor een goed slaapritme

Dat een goed slaapritme zorgt voor meer energie is niet meer dan logisch. Als je niet goed slaapt, dan raakt je lichaam immers uitgeput en heb je geen energie om de dag goed door te komen! Gelukkig kun je zelf veel doen om ervoor te zorgen dat je beter gaat slapen. Hierover lees je meer in de blog: 8 tips voor beter slapen en goede nachtrust.

7.     Zorg voor minder stress

Meer energie? Ga een dagje ontspannen in de sauna!

Een beetje stress is niet erg. Het houdt ons scherp en alert. Maar wanneer je teveel stress hebt, kan dit negatieve gevolgen hebben voor je energieniveau. Ervaar je veel stress door bijvoorbeeld je werk of de zorg voor een ander? Probeer het eens een tijdje rustiger aan te doen. Zorg goed voor jezelf, ga er een paar dagen (of weken) lekker tussenuit en probeer zoveel mogelijk dingen te doen waar je ontspanning (lees: energie) van krijgt. En bedenk, hoe moeilijk dat ook lijk, dat ‘nee’ ook een antwoord is op je stressprobleem.

Tip: Ook yoga of een dagje wellness kunnen wonderen doen om je stressniveau te verlagen!

8.     Ga naar buiten

Zonlicht is een belangrijke bron van energie. Door zonlicht maakt je lichaam vitamine D aan. Vitamine D is onder andere belangrijk voor sterke spieren en botten, maar doet ook wonderen voor afweersysteem. Te weinig zonlicht zorgt nou eenmaal voor minder energie. Probeer dus, ongeacht het weer, zoveel mogelijk naar buiten te gaan!

9.     Neem op tijd pauze

Merk je dat je je niet goed meer kunt concentreren? Neem dan even pauze. Ga een stukje wandelen, lees een tijdschrift of ga gewoon even voor je uit zitten staren. Wanneer je geen of onvoldoende pauze neemt gedurende de dag, raak je uitgeput en word je vanzelf minder effectief. Door regelmatig korte pauzes te nemen, blijft je energieniveau op peil.

10. Mediteren helpt

Door te mediteren, maak je je hoofd leeg en krijg je nieuwe energie. Mediteren lost stress en vermoeidheid op. Als je namelijk minder stress ervaart, heeft je lichaam meer energie over voor andere dingen. Mensen die regelmatig mediteren, hebben over het algemeen minder last van angsten en boosheid. Door het mediteren zitten ze beter in het vel en kunnen zo meer genieten van de kleine dingen in het leven.

**********************

 

Meer dan de helft van de Nederlanders kampt wel eens met vermoeidheidsproblemen, en bijna 20% hiervan ervaart dagelijks een te kort aan energie! Gelukkig kun je in veel gevallen hier zelf actie op ondernemen, omdat het in veel gevallen te wijten is aan een slechte leefstijl! Het belangrijkste is echter dat je niet afwacht, maar ook echt de stap wilt zetten om beter voor jezelf te zorgen! Wacht dus niet tot je problemen zich ontwikkelen tot een chronisch probleem! Ik hoop daarom dat deze tips je kunnen helpen om weer meer energie te krijgen en zo weer kunt genieten van al het moois dat de wereld te bieden heeft!

Wil je meer weten over het verbeteren van je weerstand? Lees dan ook: 9 Tips voor verhogen van je weerstand voor de winter

Meer weten over CBD olie? De werking en de voordelen? Kijk dan hier!

-12%
7,9527,50
17,5059,50

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.