Tips voor beter slapen

Het gebeurt bij iedereen wel eens. Een nacht slecht slapen. Dat is helemaal niet erg. Maar als het vaker gebeurt, kan dit erg vervelende gevolgen hebben. Je bent overdag extreem moe en kunt je slecht concentreren. Je werk of andere stressfactoren kunnen tot gevolg hebben dat je ’s avonds moeilijk in slaap valt of vroeg weer wakker wordt. Als je last hebt van chronisch slaaptekort kan dit schade veroorzaken aan je lichaam en geest. Slaapstoornissen kunnen leiden tot hartziekten, een hoge bloeddruk, hersenbloedingen en diabetes. Ook kan slaaptekort leiden tot depressieve gedachten.

Slaap is dus belangrijk voor je algemene gezondheid. Het is belangrijk om dit serieus te nemen. Wanneer je last hebt van slaaptekort, kun je je snel wanhopig gaan voelen. Want hoe zorg je er nou voor dat het weer goed komt? Je hebt immers geen knop die je aan en uit kunt zetten. Gelukkig zijn er veel dingen die je zelf kunt doen om weer beter te gaan slapen. Maar geef jezelf de tijd. Het is helaas niet van de ene op de andere dag over.

In dit artikel ga ik je uitleggen wat de symptomen van slapeloosheid zijn, waarom slecht slapen ongezond is, maar geef ik je ook 8 tips voor beter slapen. Lees dus vooral verder als je wilt weten hoe je kunt genieten van een welverdiende nachtrust!

Symptomen van slapeloosheid

Slapeloosheid is een veelvoorkomend probleem; wist je dat bijna de 50% van de volwassenen er wel eens last van heeft?! Maar wat is slapeloosheid eigenlijk, en wanneer spreken we ook echt van een slaapstoornis? Iedereen slaapt immers wel eens een nachtje slecht, maar dat betekent niet direct dat je last hebt een slaapstoornis. De medische term voor slapeloosheid is insomnia, en deze is op te delen in drie verschillende varianten:

  1. Überhaupt niet in slaap kunnen vallen;
  2. Vaak wakker worden tijdens de slaap;
  3. Te vroeg wakker worden.

Er zijn daarnaast ook mensen die een combinatie van alle drie ervaren, dit is een duidelijk symptoom van slapeloosheid.

We spreken over slapeloosheid – insomnia – als er minstens drie keer per week slecht geslapen wordt en dit het functioneren overdag beïnvloedt. Maar ook als het minder dan de gestelde 3 dagen per week voorkomt kan het al erg vervelend zijn en je dagelijkse leven negatief  beïnvloeden. Het kan echter ook zijn dat je slecht slaapt, maar dit jouw dagelijkse leven niet beïnvloedt. Is dit het geval, dan wordt er gesproken van vermeende slapeloosheid. En tot slot het ook nog zo zijn dat jij denkt dat je slecht slaapt, maar dit eigenlijk helemaal niet zo is. Dit heet paradoxale slapeloosheid en komt voor bij 5% van de mensen met slapeloosheidsklachten. Een hoop verschillende termen dus om slecht slapen te beschrijven. Maar wat een feit is, is dat het in alle gevallen zeer vervelend is en ook diverse gezondheidsklachten met zich mee kan brengen.

Waarom is een goede nachtrust zo belangrijk?

Slapen als een baby - wie wil dat nou niet!
Slapen als een baby – wie wil dat nou niet!

Iedereen heeft het wel eens meegemaakt dat je een keer een nacht niet goed slaapt. Je hebt moeite om je te concentreren en bent sneller geïrriteerd. Blijft dit beperkt tot een enkele keer dan haalt je lichaam het te kort aan slaap wel snel weer in. Maar wat gebeurt er als je te lang of te vaak rond loopt met slapeloosheidsklachten? In dat geval ervaar je dagelijks concentratie verlies, heb je weinig energie, ben je snel geïrriteerd en kun je vaak niet meer omgaan met emoties. Ook kampen mensen vaak met meer lichamelijke klachten omdat het immuunsysteem zijn werk minder goed doet door het gebrek aan slaap.

Wanneer je weken of zelfs maanden last hebt van slapeloosheid kan het chronisch genoemd worden. Dit kan grote gevolgen hebben voor de gezondheid. Mensen die hiermee kampen lopen een hoger risico op hart- en vaatziekten. Ook komen depressies en angststoornissen vaker voor bij mensen die lijden aan slapeloosheid. En uit recent onderzoek is gebleken dat de kans op vroegtijdig overlijden met wel 12% verhoogd wordt door slaapgebrek.

Is je slaapprobleem heel groot dat loopt je bovendien de kans op microslapen. Hierbij kunt je door het gebrek aan slaap in de nacht zomaar overdag (zonder dat je het merkt) in slaap vallen. Deze microslaapjes kunnen soms wel een paar minuten duren en zijn, zoals je begrijpt, levensgevaarlijk als je bijvoorbeeld net achter het stuur zit. Het is dus erg belangrijk om het gebrek aan slaap aan te pakken. Uiteraard kun je hierbij denken, in overleg met je arts, aan  zware slaaptabletten. Deze zijn echter verslavend en dus voor velen niet meteen de eerste keus. Er zijn echter ook alternatieve mogelijkheden die de slaap kunnen verbeteren. Deze lees je hieronder in mijn Top 8 Tips voor beter slapen!

Onze 8 tips voor beter slapen

Het belang van een goede nachtrust is denk ik nu wel duidelijk, maar dat is natuurlijk wel makkelijker gezegd dan gedaan. Goed slapen omdat je weet dat het goed voor je is, wil natuurlijk niet zeggen dat je dan ook automatisch in een keer beter slaapt. Ik heb daarom hieronder 8 tips voor je op een rijtje gezet die je zeker kunt proberen om beter te slapen!

1.    Sporten, sporten, sporten

beter slapen

Sporten is nou net iets waar je eigenlijk niet aan wilt denken als je slecht slaapt. Je voelt je immers al zo futloos. Maar door veel te bewegen en te sporten slaap je beter in en word je minder vaak wakker. Doe dit echter wel ’s ochtends of ’s middags. Als je ’s avonds gaat sporten kan het juist een negatief effect hebben.

Door regelmatig te sporten, kun je ook mentaal beter ontspannen. Even lekker je hoofd leegmaken en alle stress loslaten. Je gaat meer ontspannen naar bed en valt sneller in slaap. Ben je geen sporter of kun je niet sporten vanwege fysieke problemen? Dan helpt het ook om te gaan wandelen of fietsen.

2.    Ga naar buiten

Onderzoek heeft aangetoond dat zonlicht een positief effect heeft op de slaapkwaliteit. Wanneer je ’s ochtends of vroeg in de middag een flinke wandeling maakt in de buitenlucht kun je je biologische klok weer in evenwicht brengen. Je zult merken dat je beter gaat slapen.

3.    Slaap in een donkere kamer

Vroeg op de dag heb je dus zonlicht nodig, maar om goed te slapen heb je een donkere kamer nodig. Zodra het gaat schemeren, maakt je lichaam het slaaphormoon melatonine aan. Het kan helpen om een paar uur voordat je gaat slapen de lichten te dimmen. Tv kijken, naar een computerscherm of je Iphone kijken, houd je ook wakker. In plaats daarvan kun je beter een boek lezen.

4.    Eet of drink geen cafeïne

Beter slapen - koffie
Pas op met te veel cafeïne!

Probeer zo weinig mogelijk of geen producten te nemen waar cafeïne in zit. Cafeïne zit niet alleen in koffie. Ook thee, suiker, frisdrank, chocolade en sigaretten bevatten cafeïne en nicotine. Deze producten zijn erg slecht voor een goede nachtrust. Cafeïne zorgt ervoor dat je lichaam het hormoon adrenaline aanmaakt. Dit hormoon staat erom bekend dat het energie aan je lichaam geeft. Je kunt daarentegen wel een kruidenthee drinken, mits deze vrij is van cafeïne.

Een andere optie is het eten van superfoods als noten en zaden. Noten en zaden bevatten namelijk magnesium, wat helpt om je spieren te ontspannen. Een handje noten voor het slapengaan, kan helpen om beter te slapen. Magnesiumrijke noten en zaden zijn o.a. amandelen, lijnzaad, pompoenpitten, zonnebloempitten en walnoten.

Meer weten over superfoods, lees dan ook: Superfoods: Wat zijn het en wat zijn de Voordelen? TOP 15 Lijst met Superfoods!

5.    Doe ontspanningsoefeningen

Ontspanningsoefeningen helpen om je spieren los te maken en ontspannen naar bed te gaan. Je kunt hierbij denken aan yoga oefeningen, meditaties of een massage. Voorbeelden van yoga oefeningen en meditaties zijn overal te vinden op internet, op Youtube bijvoorbeeld, of je kunt een app downloaden.

6.    Probeer niet te piekeren

We weten allemaal dat piekeren nergens goed voor is. Toch doen we het allemaal. Het is ook lastig om je gedachten uit te zetten als je veel stress ervaart. Wat je kunt doen is je gedachten opschrijven. Ook alle negatieve en angstige gedachten. Op deze manier schrijf je je gedachten van je af.

7.    Zorg voor een goed slaapritme

Een vast slaappatroon kan helpen om beter te slapen. Ga elke dag op dezelfde tijd naar bed en sta op dezelfde tijd op. Onderzoek heeft aangetoond dat op hetzelfde tijdstip opstaan belangrijker is voor onze nachtrust dan op hetzelfde tijdstip gaan slapen. Zo blijft je biologische klok het best in evenwicht.

8.    CBD Olie voor de ultieme nachtrust

CBD olie

Chronisch slaaptekort kan dus leiden tot grote mentale en fysieke problemen. Bij slapeloosheid blijven de hersenen zo actief dat het moeilijk is om de rust te vinden die voor slaap zo hard nodig is. CBD olie, ook wel hennepolie genoemd, kan ervoor zorgen dat je geest kalmeert, je eerder in slaap valt en de diepe slaap wordt verlengd. CBD olie werkt namelijk in op de neurale regulatie, maar ook op de afgifte van neurotransmitters. Hierdoor kan CBD olie de ontspanning bevorderen en helpen bij de behandeling van slapeloosheid. CBD olie heeft namelijk een kalmerende werking waardoor gevoelens van stress naar de achtergrond verdwijnen en je beter ontspant.

CBD olie beïnvloedt daarnaast ook de slaapcyclus. De duur van de lichte Rem-slaap neemt af, terwijl de zo belangrijke diepe slaapfase wordt verlengd. Je kunt nu uitgerust aan de ochtend beginnen. CBD olie is een volledig natuurlijk product en kan veilig worden gebruikt. Het supplement is de laatste jaren steeds populairder geworden. Veel mensen ervaren dat ze beter en meer ontspannen in slaap komen en ook dieper doorslapen. Ze zijn hierdoor beter uitgerust en geestelijk fitter. Sommigen noemen het zelfs een wonderolie.

Wil je meer weten over de voordelen en het gebruik van CBD olie? Lees dan ook: CBD Olie: Voordelen en werking voor jou!

*****************************

Het is hopelijk duidelijk geworden hoe belangrijk slaap is in ons dagelijkse leven.  Want hoe minder en slechter je slaapt, hoe lastiger het is om overdag goed te kunnen functioneren. En dat hoeft eigenlijk helemaal niet zo te zijn! Het aanpassen van de slaaphygiëne op een paar puntjes kan namelijk al voor veel verandering zorgen, en als je je aan bepaalde regels en rituelen houdt kan dat je slaap positief beïnvloeden. Daarnaast kan het nemen van een paar druppeltjes CBD olie per dag jouw slapeloosheid ook aanpakken.

Ik hoop dat deze blog jou kan helpen om de rust te vinden die je nodig hebt! En ik wens je dan ook alvast een hele fijne en gezonde nachtrust toe!

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *