superfoods voor hormoonbalans

Wie ontkent dat we in een veeleisende en hectische wereld leven, onderschat en negeert de impact die onze levensstijl op onze gezondheid heeft. Meer zelfs, als we hiermee niet bewust aan de slag gaan of iets doen, kan dit leiden tot uitputting, emotionele onbalans en het ontstaan van allerlei ziekten. Tot daar het slechte nieuws, want gelukkig zijn er manieren om hier constructief mee om te gaan. In deze blog zullen we het daarom kort hebben over de functie van hormonen in dit verhaal en de rol van een aantal superfoods voor hormoonbalans.

De stress die we dagelijks ervaren zorgt voor een overprikkeld zenuwstelsel, waardoor we na verloop van tijd niet meer tot rust kunnen komen. Dit kan resulteren in allerlei hormonale problemen zoals bijnieruitputting, een laag libido en schildklierproblemen. De natuur voorziet echter in alles wat we nodig hebben en het is in deze context dat we het belang van adaptogenen moeten plaatsen.

Adaptogenen helpen namelijk bij allerlei vormen van stress en dragen ertoe bij dat je hormonen in balans blijven. Ze stimuleren de productie van een bepaald hormoon als er te weinig wordt van aangemaakt en remmen de productie ervan af als er sprake is van ‘onderproductie’. Adaptogenen zijn dus niet zozeer superfoods in de klassieke zin van het woord omdat ze rijk zijn aan bepaalde voedingsstoffen maar eerder door de manier waarop ze ons hormoonstelsel beïnvloeden en harmoniseren.

7 krachtige superfoods voor hormoonbalans

Er zijn heel wat superfoods voor hormoonbalans die het overzicht niet hebben gehaald, maar de belangrijkste hebben we voor jullie in een handig lijstje gegoten.

1. Fenegriek

Fenegriek herstelt onze hormoonbalans en dat doet het zowel bij mannen als vrouwen. Bij mannen heeft het een libidoverhogend effect en kan het de testosteronproductie stimuleren. Een dubbelblinde, gerandomiseerde klinische studie In India liet zien hoe ingrijpend fenegriek ook inwerkt op de vrouwelijke geslachtshormonen. Uit de hormoonwaarden bleek een positieve invloed op de aanwezigheid en productie van onder andere oestrogeen, progesteron en estradiol. Fenegriek helpt je dus meer controle te krijgen over stemmingswisselingen en opvliegers tijdens de menopauze. Dit maakt het tot een uitermate nuttig kruid voor vrouwen tijdens en na de overgang.

Ontdek hier meer over de voordelen van fenegriek.

7,9512,95

2. Shatavari

Zoals bij Ayurvedische kruiden wel eens meer het geval is, geeft de betekenis van de naam in het Sanskriet een aanwijzing over het potentieel van de plant. Shatavari betekent ‘zij die honderd echtgenoten’ heeft. Het zal dan ook niemand verbazen dat dit kruid een weldadig effect heeft op het vrouwelijk reproductief en hormonaal systeem. Volgens onderzoek kan deze plant helpen bij hormonale onbalans en kwalen zoals het polycysteus ovariumsyndroom (PCOS). Daarnaast kan het ook bijdragen tot de verbetering van bepaalde symptomen tijdens de overgang, zoals opvliegers en nachtelijk zweten.

Lees meer over hoe shatavari de hormonale balans ondersteunt.

Ayurvedisch Indiase Geneeswijze

Shatavari Poeder Biologisch Kopen

8,9524,95

3. Schisandra

Schisandra is een weinig bekende maar sierlijke klimplant die tot ongekende hoogten kan groeien. De plant kent vele praktische toepassingen maar bewijst vooral zijn waarde als stressregulerend kruid. Het verlaagt namelijk de cortisolwaarde en geeft ondersteuning bij een aantal psychologische en neurologische aandoeningen, zoals angst en depressie. Het is een krachtig adaptogeen, dat een heel brede werking heeft waardoor het ook onze stemming en slaapkwaliteit kan verbeteren.

Lees hier meer over de andere voordelen van Schisandra.

Ayurvedisch Indiase Geneeswijze

Schisandra poeder biologisch

10,9534,95

Schisandra en stress

4. Maitake

Een andere adaptogeen die zijn plaats in dit selecte lijstje vast en zeker verdient, is maitake, ook de ‘koning van de paddenstoelen’ genaamd. Naast zijn weldadig effect op onze immuniteit en als energieversterker kent hij concreet twee toepassingen als één van de meest krachtige superfoods voor hormoonbalans. Ten eerste verlaagt hij de cholesterol, een stof die de productie van allerlei hormonen in ons lichaam helpt reguleren. Daarnaast toont onderzoek aan dat maitake de bloedsuikerspiegel kan helpen verlagen. Regelmatig gebruik verbetert de insulinesensitiviteit waardoor het een belangrijk ondersteunend middel kan zijn voor diabetici.

Ontdek de andere voordelen van maitake, de koning der paddenstoelen.

Paddenstoelenpoeder

Maitake Poeder Biologisch

15,9542,50

5. Maca poeder

Dit lijstje zou niet compleet zijn zonder de krachtpatser uit de Amazone, de superfoods onder de superfoods voor hormoonbalans. Maca heeft een krachtige werking op ons endocrien systeem wegens zijn hoge concentratie aan glucosinaten. Dit zijn volledig plantaardige alkaloïden die via de hypofyse ons endocrien stelsel reguleren.

Meer in het bijzonder heeft maca een ijzersterke reputatie als krachtig afrodisiacum. Los daarvan oefent het ook op onze geslachtshormonen een erg heilzame invloed uit. Het verbetert aldus de vruchtbaarheid, en dit zowel bij mannen als vrouwen. Tot slot kan je maca ook succesvol gebruiken als ondersteuning bij uitgeputte bijnieren. Doordat het inwerkt op de hormonen die de bijnieren produceren, kunnen onze bijnieren weer normaal functioneren en voelen we ons energiek en krachtig.

Lees hier meer over de Maca, de krachtpatser uit de Andes.

Maca kopen? <Klik dan hier!

8,9534,95
6,9521,50

6. Ashwagandha

Ashwagandha is ook een kanjer van een adaptogeen die we op meerdere manieren kunnen inzetten om onze gezondheid te ondersteunen. Precies omwille van zijn unieke potentieel noemt hem dan ook wel eens de alleskunner uit de Ayurveda. De plant werkt rechtstreeks in op de hypothalamys-hypofyse-bijnier-as die verantwoordelijk is voor de afscheiding van allerlei hormonen die het lichaam helpen goed te functioneren.

Zo heeft ashwagandha onder andere invloed op de productie van cortisol in ons lichaam. Uit studies bleek dat deelnemers die ashwagandha gebruikten minder last hadden van stress en beter konden slapen. Daarnaast beïnvloedt het ook de productie van andere hormonen, zoals insuline, de geslachtshormonen en het schildklierhormoon.

Lees hier meer over ashwagandha, de alleskunner uit de Ayurveda.

-23%
9,9527,50

 

7. Cordyceps

Er zijn heel wat medicinale paddenstoelen die een goede werking van ons hormoonstelsel mogelijk helpen maken. Naast de eerder besproken maitake, horen ook Lion’s mane, Reishi en Cordyceps in dit rijtje thuis. Vooral vrouwen zijn gebaat bij het regulerend vermogen dat Cordyceps op ons endocrien systeem heeft. Zo reguleert het de aanmaak van progesteron en oestrogeen in de bijnieren. Vrouwen in de overgang ervaren dan ook een verbetering van allerlei ongemakken die zich voordoen tijdens de menopauze zoals stemmingswisselingen, slaapproblemen, enz.

Ontdek hier wat andere voordelen zijn van de cordyceps paddenstoel.

Cordyceps kopen? <Klik hier!

14,9526,95

 

Conclusie:

Je kan zoals je merkt bij stress en hormonale problemen terugvallen op een aantal krachtige superfoods voor hormoonbalans. Maar 100% vertrouwen op deze adaptogenen is niet verstandig. Elk oprecht gezondheidsadvies zal het belang benadrukken van een evenwichtige voeding, voldoende lichaamsbeweging en een positieve mindset voor onze algemene gezondheid. Maar als je fysieke, mentale en emotionele klachten als gevolg van hormonale onbalans wil aanpakken, ben je met de superfoods uit dit lijstje gegarandeerd al een heel eind op weg.

*********************************************

Heb je interesse in superfoods die je kunnen helpen om op andere vlakken je gezondheid te ondersteunen? Lees dan hier mee over de Top 10 superfoods om af te vallen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.