Wat is Kombu en waarom is dit zeewier zo gezond?

Kombu is een Japanse smaakmaker die ook nog eens super gezond voor ons is. Iedereen kent sojasaus, sesamzaad en tofu. Maar er zijn ook Japanse smaakmakers die minder bekend zijn, maar daardoor niet minder gezond. Kombu is er daar één van, maar wat is Kombu nu precies en wat kan je er mee doen? 

Wat is Kombu en waar is het voor?

Kombu is een eetbaar zeewier dat in Japan al zeer lang wordt gegeten. In bijna ieder eetstalletje vind je kombu. Kombu, Konbu (Dashima) of kelp is een groot, bruin en bladvormig zeewier dat gedroogd wordt en erg rijk is aan jodium. 

Ruim negentig procent van alle kombu wordt gekweekt en geoogst in Japan. Het is een belangrijk gezond ingrediënt voor zowel de Japanse, Chinese als de Koreaanse keuken. De Japanners gebruiken kombu voornamelijk om bouillon te bereiden, welke dient voor de alom bekende misosoep. 

Inmiddels wint kombu in Europa ook steeds meer terrein, en daar is een goede reden voor. Kombu is namelijk super gezond en ook nog eens zeer smakelijk. Deze smaakmaker is ook ideaal als je vegan eet, want het is voedzaam, smaakvol en bevat een hoog gehalte jodium. Bovendien bevat het geen calorieën, geen vet en geen eiwit. 

In Japan wordt kombu gebruik om dashi-bouillon te maken, ook wel bekend als misosoep. In Nederland vind je kombu echter alleen in de gedroogde vorm. De vellen zijn groot en hebben een bruine kleur. Daarnaast is het ook verkrijgbaar als kombu dashi-poeder. 

Je kunt kombu gebruiken om smaak te geven aan een grote verscheidenheid aan gerechten. Het bevat namelijk natuurlijk glutamaat wat de gerechten een verfijnde smaak geven. Een stukje kombu meekoken met gedroogde peulvruchten of bonen laat deze sneller garen en maakt deze lichter verteerbaar.

3,509,95

Hoe smaakt Kombu?

Je weet nu wat kombu is en waar het voor wordt gebruikt, maar hoe smaakt kombu eigenlijk? Deze smaakversterker is een zeewiersoort en wordt voornamelijk gebruikt voor bouilons. Het zeewier bevat een typische umami smaak waar Japanners zo gek op zijn. 

Dat steeds meer Europeanen het ook gebruiken is omdat deze smaak heerlijk is voor een dashi-bouillon te maken, en daarmee ook voor misosoep. Het is bijvoorbeeld heerlijk bij  udonnoedels met soja-eieren of voor een dashi-bouillon met shimeji en makreel. Je bewaart kombu op een koele, droge en bij voorkeur donkere plek buiten de koelkast. 

Naast bouillon kan je kombu ook gebruiken voor een bijgerecht bij groenten. Week kombu zo’n 3 tot 5 minuten en laat het 30 tot 60 minuten koken. Een langere weektijd wordt niet aanbevolen, omdat het dan slijmeriger wordt en moeilijker te snijden is. 

De voordelen van Kombu zeewier

Het Kombu-zeewier van Spiruella is bijzonder rijk aan minerale zouten, waaronder ijzer, calcium, kalium, magnesium en vooral jodium. Bevat alginezuur (een kleverige stof vergelijkbaar met pectine), glutaminezuur (smaakstof) en laminarine (een stof die vetten in het bloed vermindert).

De aanwezige fytochemicaliën helpen in de bescherming tegen kanker en hartziekten, maar ook bij onschuldiger aandoeningen zoals verkoudheden en spijsverteringsproblemen. Het hoge gehalte aan jodium in kombu is ook essentieel voor een goede werking van je schildklier. 

De zeegroenten zitten tjokvol vitamines (vooral A, B en K) en mineralen zoals calcium, kalium, ijzer, fosfor, magnesium, mangaan en zink. De hoge aanwezigheid oplosbare vezels helpen om je cholesterol en bloedsuiker onder controle te houden. Een waar Superfood!

Het bevat twee eenvoudige suikers (glucose en mannitol), die het een karakteristieke zoete smaak geven. Kombu zeewier is erg handig om de stofwisseling te reactiveren en in evenwicht te brengen. 

Bevat veel Jodium

Eén van de meest relevante eigenschappen van kombu, is dat het een zeer rijk is aan jodium. Een mineraal dat een grote reeks voordelen kent. Uiteraard moet je alle vitamine en mineralen met mate innemen. Het versnelt onze stofwisseling, waardoor je ook gewicht verliest bij een gezond dieet. 

Ook rijk aan Jodium zijn Spirulina en Chlorella.

Rijk aan Alginezuur

Zeewier is een onuitputtelijke bron van alginezuur, wat goed is voor onze maag-darmfunctie. Het geeft verlichting bij obstipatie en verlicht spijsverteringsproblemen. Het ontgift lichaamsweefsels en kan helpen zware metalen en radioactieve deeltjes uit te scheiden. Bovendien stimuleert het ons immuunsysteem. 

Kan Helpen bij Osteoporose

Kombu zeewier is ook rijk aan calcium en magnesium. Deze twee mineralen blijken zeer heilzaam te zijn voor het versterken van onze botten. Mensen die lijden aan osteoporose hebben baat bij het inname van kombu. Ook is het goed voor zwangere vrouwen die in ver gevorderd stadium van de zwangerschap zitten. Het is namelijk goed voor de ontwikkeling van de foetus. 

Goed voor het hart

De nutriënten die in kombu zeewier zitten zijn goed voor onze cardiovasculaire gezondheid. Dit effect wordt behaald door de unieke mix van vele gezonde stoffen die in zeewier te vinden zijn. Het vermindert cholesterol en verlaagt de bloeddruk, wat ten goede komt van ons hart. 

Waar koop je Kombu?

Kombu is een specialistische smaakmaker waardoor je deze niet in de supermarkt terugvindt. Je kan kombu eenvoudig en online kopen bij de webwinkel van Spiruella. Kombu is een schat uit de zee, welke bijzonder heilzaam is voor ons lichaam.

3,509,95

Kombu kopen? << Klik hier. Misschien heb je ook interesse in Sea Spaghetti en Kelp.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *