Ariona bes

Maak een wandeling door de supermarkt en je zult talloze producten tegenkomen met pakkende marketingtermen die speciaal zijn ontworpen om je aandacht te trekken en hun gezondheidsvoordelen te benadrukken. Een modewoord dat nogal eens in de mond genomen wordt, is de term superfood. Sommigen zullen misschien met hun ogen rollen en de term superfood afdoen als weer zo’n marketingtruc, die bedoeld is om meer geld uit te geven. Maar de waarheid is dat er wel degelijk een aantal hoogwaardige voedingsmiddelen zijn, die je (voedings)waar(de) geven voor je geld! Een daarvan is een weinig bekende vrucht, genaamd Aronia.

Dit is dan ook de reden om iets dieper in te gaan op deze echte superfood! In deze blog lees je alles wat je moet weten over deze smakelijke bes, wat het maakt tot een écht superfood en de top 8 van gezondheidsvoordelen. Ready. Set. Go!

Wat is Aronia en wat is de werking?

Aronia - hoe, wat, waar

Aronia (Aronia melanocarpa) is een bladverliezende struik, die kleine, ronde vruchten levert – aroniabessen of appelbessen genoemd. Aronia komt oorspronkelijk uit Noord-Amerika, en maakte haar eerste verschijning in Europa in de tweede helft van de 20e eeuw. De bessen lijken een beetje op kleine veenbessen, hoewel ze rood of zwart kunnen zijn. Historisch gezien werden ze door inheemse Amerikaanse stammen gebruikt om thee van te maken en verkoudheid te behandelen, maar ook gewoon om te eten.

Tegenwoordig worden deze bessen over de hele wereld gegeten. Ze hebben een kenmerkende, bitterzoete smaak. De bessen zitten ook boordevol tannines, de stoffen in rode wijn en zwarte thee die zorgen voor een licht droog gevoel in de mond. Je kunt ze vers, gedroogd (poedervorm) of als sap gebruiken.

Aronia bessen zijn een uitstekende bron van polyfenolen, een groep antioxidanten die fenolzuren, anthocyaninen en flavanolen omvat. Deze hebben indrukwekkende gezondheidsvoordelen, zoals het remmen van ontstekingen, maar ook het verminderden van de groei van bacteriële- en kankercellen. Op dezelfde manier kunnen extracten van de bessen ook oxidatieve stress reduceren die gerelateerd is aan borstkanker. Vanwege de antioxiderende eigenschappen kan de Ariana bes ook de gezondheid van het hart verbeteren en de cholesterol en suikerspiegel verlagen. Je kunt dus wel stellen dat de werking van de bessen een grote boost zijn voor je algehele immuunsysteem. De antioxidanten vechten maar al te graag tegen virale indringers in je lichaam.

Welke voedingsstoffen bevat aronia?

Aroniabessen zijn caloriearme vruchten, vol met belangrijke voedingsstoffen die verantwoordelijk zijn voor hun talrijke gezondheidsvoordelen.

100 gram aroniabessen levert de volgende voedingsstoffen:

  • Calorieën: 47,0
  • Koolhydraten: 9,6 g
  • Vitamine A: 350 IU (7% ADH (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid))
  • Vet: 0,5 g
  • Vitamine C: 21 mg (35% ADH)
  • Eiwit: 1,4 g
  • Vezel: 5,3 g
  • Vitamine K: 13,6 mcg (17% ADH)
  • Mangaan: 0,6 mg (32% ADH)

De bessen leveren ook foliumzuur, ijzer, en vitamine E. Bovendien zijn ze een uitstekende bron van nuttige antioxidanten. Deze verbindingen helpen je cellen te beschermen tegen mogelijk schadelijke moleculen, de zogenaamde vrije radicalen. De vruchten zijn bijzonder rijk aan anthocyanen, die de bessen hun donkerblauwe tot zwarte kleur geven.

Specifieke voedingswaarden variëren afhankelijk van de manier waarop de aronia is geteeld en bereid. Als je de werkelijke voedingswaarde wilt kennen, moet je elk merk afzonderlijk onderzoeken.

4,9512,95

Top 8 voordelen van aronia

Alle essentiële voedingsstoffen

In het begin van deze blog heb ik verteld dat Ariona zich oprecht een superfood mag noemen. Maar wat maakt de Aronia bes nou zó bijzonder? Simpel! Antioxidanten, antioxidanten en nog eens antioxidanten! De zwarte bes heeft door haar rijke hoeveelheid aan antioxidanten een ontstekingsremmende en antioxiderende werking. Hierdoor kan de bes helpen om je lichaamscellen te beschermen tegen schade veroorzaakt door vrije radicalen. Allemaal facetten die tegelijkertijd tal van gezondheidsvoordelen met zich meebrengen. De belangrijkste heb ik hieronder in een Top 8 voor je op een rijtje gezet:

1. Hartgezondheid

Terwijl veel andere donkerpaarse bessen in de schijnwerpers staan vanwege hun hoge antioxidantgehalte, is de aroniabes de echte krachtpatser van polyfenolen (groep van plantaardige antioxidanten die je uit je voeding haalt)! Aronia heeft een ORAC-score die meer dan 3 keer zo hoog is als die van een bosbes en heeft 4 keer meer anthocyanen. ORAC staat voor Oxygen Radical Absorbance Capacity. Dit is een maat die het vermogen aangeeft van een antioxidant om vrije radicalen te neutraliseren. Antioxidanten kunnen het risico op hartaandoeningen en schade aan de bloedvaten verminderen door vrije radicalen af te remmen, chronische ontstekingen te verminderen en de bloedstolsels tegen te gaan.

Ariona - hart

Hypertensie of hoge bloeddruk, kan het risico op beroertes, hartziekten en hartaanvallen verhogen. In een onderzoek werd gekeken naar de invloed van de fenolische verbindingen in aronia op deze hartaandoeningen. Ze ontdekten dat de aronia zowel nuttig is voor de preventie van hartaandoeningen, als om arteriële hypertensie onder controle te houden. Een dagelijks intake van aronia-extract kan tevens de hoge bloeddruk en het cholesterolniveau aanzienlijk verlagen.

Meer tips voor het verlagen van de bloeddruk lees je hier: 10 tips voor het Verlagen van de Bloeddruk (zonder medicijnen!).

2. Infecties van de urinewegen

Urineweginfecties komen voor bij miljoenen mensen over de hele wereld. De belangrijkste veroorzaker is E. colibacterie (darmbacterie). Symptomen zijn onder meer vaak moeten plassen of het gevoel hebben dat je moet plassen, pijn bij het plassen en vertroebelde urine. Het is bekend dat rode bessen (cranberry’s) effectief zijn om blaasontstekingen te behandelen. Studies tonen echter aan dat aroniabessen wel 5 tot 10 keer effectiever zijn! Aroniabessen zijn zeer rijk aan kininezuur, waarvan bewezen is dat het urinewegeninfecties voorkomt. Het is een suikerverbinding die in veel planten voorkomt. Met 5 tot 10 keer meer kininezuur dan cranberry’s, zijn aroniabessen dus nog doeltreffender om infecties aan de urinewegen te verlichten!

Meer weten over het voorkomen van infecties en ontstekingen op natuurlijke wijze? Lees dan ook onze 7 Tips voor Tegengaan van Ontstekingen.

3. Natuurlijke bron van antioxidanten

Aronia bevat een van de hoogste concentraties antioxidanten die vruchten kunnen hebben. Aronia bevat polyfenolen, evenals verschillende mineralen en vitaminen – zoals vitamine C, zink en koper. Kruisbessen bevatten meer polyfenolen dan bijna alle andere bessen, waaronder veenbessen, braambessen, aardbeien en frambozen. Niet slecht voor een kleine vrucht!

Maar waarom is dit zo belangrijk? Antioxidanten beschermen de lichaamscellen tegen de schadelijke effecten van oxidatie. Omdat aronia zeer rijk is aan antioxidanten, heeft het een zeer hoge antioxidantwaarde of ORAC-waarde.

4. Effectief tegen maagklachten

Ariona - tegen maagklachten

Aroniabessen kunnen ook maagklachten behandelen, waaronder maagzweren en diarree. De antioxiderende werking van de aroniabes heeft namelijk een maagbeschermende werking. Studies suggereren dat aronia een natuurlijke effectieve behandeling kan zijn voor maagaandoeningen. De gedroogde vorm van aronia bewijst eens te meer een uiterst waardevolle vrucht te zijn en is een uitstekend huismiddel voor nier- en maagproblemen.

5. Ontstekings- en virusremmer

Ben je vatbaar voor verkoudheid en griep? Dan is een dagelijkse theelepel aroniapoeder precies wat je nodig hebt. De aroniabes bestrijdt bacteriën en virussen en versterkt op die manier het immuunsysteem. In een Bulgaarse studie werd aangetoond dat de anthocyane flavonoïden die aanwezig zijn in aronia, ontstekingsremmende effecten hebben, bij ontstekingen geïnduceerd door histamine en serotonine.

Ontdek nu ook onze 8 tips voor Natuurlijke Pijnstilling

6. Stabiel en gezond gewicht

Aroniabessen helpen je om je gewicht stabiel te houden. Aronia verhindert dat je lichaam vet opslaat rond de buik, een probleem waar veel mensen mee kampen. Een ander bijkomend voordeel van een dagelijkse portie aroniabessen is dat het je cholesterol- en lipidenniveau kan verbeteren, doordat aronia helpt bij de productie van goede cholesterol.

7. Gezonde ogen in schermmaatschappij

Ariona - gezonde ogen

Zowel studenten als werkende mensen die naar snel wisselende beelden op smartphone, computer of tv-scherm bekijken, kunnen gebaat zijn met een aroniasupplement. Aroniabessen bevatten een grote hoeveelheid caroteen, die onze ogen beschermt tegen beschadiging en cataractvorming. Ze zijn ook rijk aan flavonoïde antioxidanten zoals luteïnen en zeaxanthinen. Zeaxanthine heeft een lichtfilterende werking op UV-stralen en beschermt zo de ogen tegen ouderdomsgerelateerde maculaire aandoeningen bij ouderen en oogontstekingen (uveïtis).

8. Kankerbestrijdende eigenschappen

Meer bessen eten is een van de beste tips voor mensen die hun risico op kanker willen verminderen, en aroniabessen zijn misschien wel de ultieme winnaar! Onderzoekers voerden een studie uit naar het effect van 3 fruitextracten – bosbessen, druiven en aroniabessen – op darmkanker. Uit het resultaat van het onderzoek bleek dat het extract van aroniabessen het sterkste effect had in het afremmen van de groei van kankercellen.

Een andere studie toonde aan dat aronia oxidatieve stress en de aanmaak van vrije radicalen afremt bij vrouwen met borstkanker. Aroniabessen kunnen dus op een natuurlijke manier de groei van kankercellen remmen en de cellulaire schade verminderen.

4,9512,95

 

********************************

De gezondheidsvoordelen van Ariona kunnen zonder twijfel groot genoemd worden! Een echte superfood dus! Onthoud echter dat wel dat de sleutel tot het verkrijgen van langdurige voordelen van welk voedsel dan ook, altijd ligt in een evenwichtig, gevarieerd en gezond eetpatroon. Zorgt daarnaast dat je je ook altijd houdt aan de  juiste dosering (hierover hieronder meer) meer:

Hoe Aronia te gebruiken?

smoothie Aronia

Hoewel je aroniabessen misschien niet in je plaatselijke supermarkt vindt, zijn ze wel volop verkrijgbaar in natuurvoedingswinkels en online. Ze worden mede om de houdbaarheid te verlengen en dus ook de voedingstoffen te bewaren vaak verwerkt tot sap of poeder. Ook is de aconiabes een belangrijk ingrediënt in diverse jams, siroop, thee en wijnen. Maar hoe kun je deze bes nou het beste nuttigen? Hieronder vind je diverse smakelijke manieren om aroniabessen of poeder aan je dieet toe te voegen:

Rauw – Aroniabessen kunnen vers in hun geheel of gedroogd als snack worden gegeten. Let wel dat de bessen niet oneindig houdbaar zijn en dat ook de monduitdrogende nasmaak niet voor iedereen is weggelegd.

Sappen, bowls en smoothies –  Dit is wellicht 1 van de meeste gebruikte toepassingen! Aroniasap of gedroogd aroniapoeder kan namelijk perfect gecombineerd worden met ander soorten fruit, zoals appels, bosbesbessen, sinaasappel, aardbeien, etc. Ook misstaat een beetje magere yoghurt of kwark in deze zeker niet! Het resultaat een heerlijke verfrissende powerdrank of verse smoothie bowl.

Thee, koffie en wijn –  Aroniabessen en -extract wordt vaak gebruikt in kruidenthee koffie en wijn.

Desserts en gebak – Het poeder is voor een lekkere én gezonde toevoeging ook gemakkelijk toe te voegen aan een muffin, cake en taartenrecept.

Jams – Meng wat suiker door de aroniabessen en geniet van verrassende jams en smakelijke lekkernijen. Wil je het gezond houden, kies dan wel voor natuurlijke suikers als Kokosbloesemsuiker.

Dosering en voorbehouden

De aanbevolen dagelijkse hoeveel Ariona bes poeder is 4 gram per dag (1 theelepel is ongeveer 2 gram). De aanbevolen portie en dosering kan per merk verschillen, lees voor gebruik dus steeds het doseringsetiket goed na. Net als met alle andere superfoods is het belangrijk de dagelijks aanbevolen hoeveelheid niet te overschrijden.  

Ben je zwanger, geef je borstvoeding, gebruik je medicijnen, heb je lactatie problemen of  onderliggend lijdend, dan is het altijd verstandig om eerst een arts of deskundige raad te plegen alvorens je Ariona bes poeder gaat gebruiken. De Ariona bes is ook geen vervanging van gezond en gevarieerde voeding. Combineer het poeder daarom altijd met een gezond voedingspatroon én voldoende beweging voor het beste resultaat. Bewaar Ariona bes poeder ook altijd goed afgesloten op een droge, donkere en koele plek én buiten het bereik van kinderen. 

Allergenen

Biologische Ariona bes poeder van Spiruella.nl is gegarandeerd vrij van: geur-, kleur- en smaakstoffen, zuivel, maïs, gist, soja, toegevoegde suiker, conserveringsmiddelen en vulmiddelen. 

Ariona bes poeder is uiteraard niet geschikt voor mensen die allergisch zijn voor Ariona. Ook wordt het poeder verpakt in een ruimte waar noten worden verwerkt. Om die reden is Ariona niet geschikt voor mensen met een (ernstige) notenallergie.

Conclusie: all round superfood dat doet wat het belooft

Ariona poeder

Deze krachtige aroniabes maakt haar reputatie als superfood helemaal waar. Ze zijn een geweldige bron van vezels, vitamine C, mangaan en antioxidanten. Haar ontstekingsremmende, antibacteriële en antivirale bestanddelen komen de algehele gezondheid ten goede. Dat gezegd zijnde, zijn aroniabessen of welk ander superfood dan ook, geen wondermiddel. Er is geen enkel wondermiddel, supplement of iets anders dat de sleutel is voor de ultieme gezondheid. De dagelijkse keuzes rond de waarop je eet, beweegt, slaapt en denkt, vormen de basis van je gezondheid. Superfoods zoals aroniabessen kunnen een effectief hulpmiddel zijn om die basis mee vorm te geven.

Wil je ook genieten van Ariona? Ariona poeder kopen, klik hier!

*************************************************

Meer weten over Superfoods die je kunnen helpen met het verbeteren van je lichamelijke en geestelijke gezondheid, neem dan ook eens een kijkje bij onze blog over de wonderalgjes Spirulina en Chlorella: Spirulina en Chlorella: Wat is het Verschil en Wat is Beter?

Wil je meer weten over Ayurvedische kruiden en waar deze allemaal goed voor zijn? Lees dan nu: Onze Top 11 van Ayurvedische kruiden!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

>