Chlorella gezond

Tegenwoordig zijn er steeds meer voedingssupplementen die het populaire label ‘superfood’ opgeplakt krijgen. Het is daarbij niet altijd makkelijk om een onderscheid te maken tussen pure marketingpraatjes en superfoods die werkelijk meerwaarde kunnen bieden aan het dagelijks leven. Toch zijn er meer dan genoeg superfoods die ECHT meerwaarde hebben! Van chiazaden en blauwe bessen heb je ongetwijfeld al eens gehoord, maar er zijn ook minder bekende, en zelfs betere, superfoods die je aan je dieet kan toevoegen. Een daarvan is de superalg Chlorella!

Deze groene zoetwateralg maakt al jaren furore in gezondheids- en wellnesskringen, maar toch weten nog te veel mensen niet van het bestaan van Chlorella. Want is Chlorella gezond of slecht voor je? En waarom wordt Chlorella beschouwd als een “echte” superfood? In deze blog ga ik je laten zien waarom je Chlorella zeker toe zou moeten voegen aan je dieet.

Maak kennis met Chlorella, het groene zusje van Spirulina

Chlorella is een van de oudste plantensoorten op de planeet – het dateert, voor zover bekend, van 2 miljoen jaar geleden! Het is een eencellige, groene alg die zijn rijke groene kleur te danken heeft aan het stofje chlorofyl. De naam Chlorella komt van het Griekse woord chloros, wat ‘groen’ betekent, en het Latijnse woord ella, wat ‘klein’ betekent.

Net als zijn bekendere zusje Spirulina, is Chlorella een voedingsrijke zoetwater alg die meestal verkrijgbaar is als donkergroen poeder of tablet. Deze groene alg mag dan wel klein zijn, maar ze huisvest een enorme variëteit aan gezonde voedingswaarden! Het algje zit namelijk boordevol proteïne, vezels, gezonde vetten en antioxidanten – wat het erg in trek maakt als gezond voedingssupplement.

Chlorella bestaat uit:

  • Eiwitten – Chlorella bestaat voor 50-60% uit eiwitten. In tegenstelling tot de meeste plantaardige voedingsmiddelen, bevat chlorella alle 9 essentiële aminozuren.
  • Vitaminen en mineralen – Chlorella levert een waaier aan belangrijke vitaminen en mineralen, zoals ijzer, magnesium, zink, koper, kalium, calcium, foliumzuur, vitamine C en B-vitaminen.
  • Antioxidanten – Chlorella is rijk aan chlorofyl, beta-caroteen, luteïne en lycopeen. Antioxidanten bieden volgens meerdere studies een hele resem voordelen voor je lichaam. Zo zouden ze goed zijn om hart- en vaatziekten te voorkomen en verlagen ze de kans om kanker te ontwikkelen.
  • Omega-3 – Vette vissen, zoals zalm en tonijn halen hun omega 3-vetzuren eigenlijk uit het eten van planten zoals Chlorella. Als je geen liefhebber bent van vis of zeevruchten of deze niet vaak eet, kun je je omega-3’s gewoon halen bij de bron door een supplement Chlorella in te nemen. Deze vetzuren zijn belangrijk voor de gezondheid van je hersenen.

Wil je meer weten over de verschillen van Spirulina en Chlorella, lees dan: Spirulina en Chlorella: Wat is het Verschil en Wat is Beter?

3 bewezen gezondheidsvoordelen van Chlorella

Zoals gezegd zijn sommige superfoods helaas onderdeel van de hype. Chlorella is daarentegen wel een ‘echte’ superfood, omdat het daadwerkelijk vol zit met natuurlijke en heilzame voedingsstoffen. De gezondheidsvoordelen van deze alg werden in de loop der jaren dan ook wereldwijd onderzocht (en bevestigd) door talloze wetenschappers. Zij kwamen hierbij tot de conclusie dat Chlorella daadwerkelijk kan bijdragen aan een gezonder lichaam! Zo kan Chlorella, als je gewoonweg gezonder en fitter wilt leven, je hierbij een duwtje in de rug geven. Om je een idee te geven heb ik de drie belangrijkste, en wetenschappelijk bewezen, gezondheidsvoordelen van Chlorella voor je op een rijtje gezet!

1. Natuurlijke Detox

Veel etenswaren bevatten zware metalen. Je kunt hierbij denken aan rijst, groenten en plantaardige producten uit de volle grond (aardappelen, wortelen, peulvruchten, kool, bladgroenten etc.)orgaanvlees, schaal- en schelpdieren en roofvissen (tonijn, makreel, paling, zwaardvis etc.). Sommige zware metalen – zoals koper en ijzer – zijn essentieel voor je lichaam, in kleine hoeveelheden wel te verstaan. Maar wanneer grote hoeveelheden zware metalen aanwezig zijn, kan dat nefast zijn voor je lever en nieren. Uit talloze wetenschappelijke onderzoeken is gebleken dat de antioxidanten in Chlorella helpen afvalstoffen en zware metalen (lood, kwik, cadmium, pesticiden, etc.) uit het lichaam te verwijderen via het spijsverteringskanaal.

Ditzelfde geldt ook voor de vele afvalstoffen die zich in het lichaam ophopen door o.a. ongezonde voeding, medicijnen, cosmetica, roken en alcohol. Door dagelijks de voeding aan te vullen met Chlorella houdt je je lichaam automatisch schoner en dus ook gezonder!

Meer hulp bij detoxen? Kijk dan ook eens bij ´Neem´.

2. Boost je immuunsysteem 

Een ander wetenschappelijk bewezen feit is dat Chlorella je immuunsysteem een boost geeft. En we weten natuurlijk allemaal dat een  goede gezondheid begint bij een goed immuunsysteem. Je immuunsysteem zorgt er immers voor dat bacteriën en virussen je niet of niet ernstig ziek maken. Dankzij de hoge concentraties zink, de Chlorella Groei Factor (CGF) en talloze andere essentiële vitaminen en mineralen in Chlorella, heeft de alg een versterkend en beschermend effect op het immuunsysteem, bij zowel dieren als mensen. Door slechts een paar gram van deze alg aan je routine toe te voegen, kan je meer antilichamen aanmaken, wat resulteert in een sterker immuunsysteem.

3. Beter uithoudingsvermogen

Een duwtje in de rug nodig in de sportschool? Chlorella to the rescue! Als je vaak aan sport doet, dan kun je er goed aan doen om dagelijks een paar gram Chlorella in te nemen. Deze poweralg helpt je longen significant meer zuurstof op te nemen. Dit kan vooral nuttig zijn bij intensieve duursporten waarbij uithouding van cruciaal belang is. Dit heilzaam effect is volgens wetenschappers te danken aan de vertakte keten aminozuren, waar Chlorella rijk aan is. En een ander mooi bijkomend feit is natuurlijk ook dat een beter uithoudingsverhogen, ook enorm help als je de nodige kilootjes wilt verliezen!

Uiteraard houden de voordelen van Chlorella hier niet bij op! Ben je benieuwd naar nog meer van deze voordelen, lees dan hier verder: Onze Top 15 van Chlorella Voordelen

Meer tips voor verbeteren van je uithoudingsvermogen? Kijk dan ook eens bij onze ´7 Ashwagandha Voordelen´

Risico’s en bijwerkingen van Chlorella

Naast de diverse gezondheidsvoordelen die Chlorella biedt, vraag je je misschien af of er ook enige risico’s of bijwerkingen verbonden zijn aan de inname van het supplement. Ik zal je dus direct gerust stellen! Deze superfood werd door de FDA (de Food and Drug Administration in de Verenigde Staten) als GRAS (Generally Recognized As Safe) erkend. Voor normaal gebruik acht deze instantie een dagelijkse hoeveelheid van 3,6 gram als veilig.

Bijwerkingen van Chlorella zijn dan ook zeer zeldzaam. Een kleine minderheid heeft misselijkheid ervaren of last gehad van buikpijn, wanneer ze het supplement gebruikten. Deze bijwerkingen zijn echter veelal het gevolg van het ontgiftende effect van chlorellapoeder en -tabletten. Ik raad dan ook altijd aan om deze Superfood louter te kopen in een gerenommeerde shop, voorzien van een Chlorella certificering.

Tip: Als je pas net begint met het gebruik van Chlorella, kun je het beste starten met een lage dosis (bijvoorbeeld een mespuntje poeder). Zo kan je zien hoe je lichaam hierop reageert. Voor meer info over het opbouwen van Chlorella, lees dan: Hoeveel Chlorella poeder of tabletten per dag?

Wat kies je: Chlorellapoeder of Chlorellatabletten?

Hoeveel Chlorella gebruiken

Je kunt dus nu echt stellen dat Chlorella een 100% gezonde superfood is! Daar komt ook nog een bij dat het toevoegen van Chlorella aan je dagelijkse voedingsschema heel erg makkelijk is! Maar in welke vorm schaf je Chlorella nu het beste aan? Weet dat je meerdere mogelijkheden hebt! Deze groene superfood wordt voornamelijk verkocht in de vorm van Chlorellapoeder of Chlorellatabletten.

Zolang de tabletten of poeders zuiver zijn, en er geen additieven aan werden toegevoegd, is er weinig tot geen verschil tussen de twee. Het is dus een kwestie van voorkeur en afhankelijk van hoe je de superfood wilt gaan gebruiken.

De poedervorm is iets gemakkelijker om te doseren in de gewenste hoeveelheid. Dit maakt chlorellapoeder uitermate geschikt om je smoothie of gerecht een gezondheidsboost te geven! Zie hiervoor ook mijn blog met 5 heerlijke Chlorella recepten! Tabletten zijn daarentegen weer handiger om mee te nemen of als je haast hebt. Het enige dat je nodig hebt is een groot glas water! Bij voorkeur neem je de tabletten wel in een half uur voor de maaltijd! Dit wordt door artsen aanbevolen om de spijsvertering te bevorderen. Maar of je nu een voorkeur hebt voor Chlorellatabletten dan wel voor Chlorellapoeder, Chlorella is een échte superfood die zorg kan dragen voor je algemeen welzijn en je gezondheid.

*********************************************

Wil je meer weten over Chlorella, lees dan ook: Chlorella: Wat is het en wat doet het – Ontdek ook de Top 10 Effecten van Chlorella

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *