Je hebt een belangrijke mijlpaal bereikt en je verdient het om je geweldig te voelen! Maar hoe kun je nu en in de komende jaren gezond blijven?

We willen allemaal een lang en gezond leven leiden en sterk, actief en energiek blijven naarmate we ouder worden. Laten we eens kijken naar enkele praktische tips om gezond en actief te blijven na je 50e!

Veranderingen: the good and the bad

Als je de mijlpaal van vijftig hebt bereikt, merk je wellicht dat er wat veranderingen zijn opgetreden. In onze jongere jaren konden we misschien wegkomen met wat minder gezonde keuzes, maar naarmate we ouder worden, voelen we de gevolgen daarvan meer. Onze immuunsystemen zijn niet meer zo onverwoestbaar als vroeger en laten ons nu zien hoe we al die jaren met onze gezondheid zijn omgegaan – zowel de goede als de minder goede aspecten.

Onze lichamen zijn misschien iets minder vergevingsgezind geworden, maar tegelijkertijd zijn ze ook wijzer geworden. Ze vertellen ons nu duidelijk wat ze wel en niet kunnen verdragen, waardoor we minder snel voor verrassingen komen te staan.

Hoe kun je fysiek gezond blijven?

Dat is een vraag die velen van ons bezighoudt. Gelukkig zijn er tal van manieren om voor ons lichaam te zorgen en het zo lang mogelijk gezond en vitaal te houden. Hier zijn enkele praktische tips om fysiek gezond te blijven:

Eet gezond

Kies voor voedingsmiddelen die boordevol voedingsstoffen zitten en vermijd toegevoegde suikers en te veel zout. Denk aan plantaardige, onbewerkte voedingsmiddelen waarvan wetenschappelijk bewezen is dat ze je algehele welzijn bevorderen.

Werk aan je kracht

Regelmatige lichaamsbeweging is essentieel, vooral naarmate je ouder wordt. Terwijl je geniet van je aerobe activiteiten, vergeet niet om ook je spieren te trainen. Een studie onder ouderen toonde aan dat regelmatige krachttraining niet alleen hun fysieke kracht vergrootte, maar ook hun cellen een verjongende boost gaf. Klik hier om te kijken hoe een 50-jarige Special Forces Veteraan traint.

Werk aan je balans

Als het op veilig ouder worden aankomt, is het voorkomen van vallen essentieel. Maar wie zegt dat balansoefeningen saai moeten zijn? Probeer eens op één been te staan terwijl je je tanden poetst – een leuke en effectieve manier om je stabiliteit te trainen terwijl je je dagelijkse routine doet. Lees hier meer over de voordelen van Yoga.

Meer aandacht voor botten en gewrichten 

Naarmate je ouder wordt, hebben je gewrichten en botten wat extra zorg nodig om soepel te blijven. Dat betekent niet alleen een paar kilo’s kwijtraken en voldoende water drinken, maar ook kiezen voor oefeningen die je botten en gewrichten versterken en de stijfheid verminderen. 

Denk aan yoga voor flexibiliteit, krachttraining voor sterkere botten en gewrichten, en wandelen voor de algehele mobiliteit. En laten we vooral onze voeten niet vergeten! Ze dragen ons elke dag, dus geef ze de ondersteuning en comfort die ze verdienen door schoenen te dragen die goed passen en de juiste steun bieden.

Plan regelmatige check-ups in

Vooral als er bepaalde ziektes in je familie voorkomen, of je zelf al geruime tijd met gezondheidsproblemen kampt, is het belangrijk om regelmatig controles te laten uitvoeren. Op die manier kun je bijhouden hoe het met je gezondheid gesteld is en hoe je nieuwe gezonde gewoontes je gezondheid hebben verbeterd.

En hoe houd je je mentale gezondheid op peil?

Naast fysiek welzijn is het belangrijk om aandacht te besteden aan je geestelijke gezondheid. Hier zijn enkele effectieve manieren om mentaal fit en gelukkig te blijven:

Blijf sociaal

Omring jezelf door de mensen van wie je houdt en die jou steunen. Het delen van tijd en ervaringen met anderen kan niet alleen je humeur verbeteren, maar het kan ook een positieve invloed hebben op je mentale scherpte en welzijn. Overweeg om lid te worden van een club of groep die jou interesseert, of organiseer gezellige bijeenkomsten met vrienden en familie.

Breng je te veel tijd alleen door? Geloof het of niet, eenzaamheid kan een grote impact hebben op zowel onze mentale als fysieke gezondheid. Sociale isolatie is in verband gebracht met hartziekten, diabetes, cognitieve achteruitgang en meer. 

Blijf nieuwsgierig en ontdek nieuwe dingen

Het is niet alleen leuk, maar het kan ook helpen om je geest scherp te houden naarmate je ouder wordt. Of je nu een online cursus volgt, een nieuwe hobby oppikt of een instrument leert bespelen, het blijven uitdagen van jezelf met nieuwe kennis en vaardigheden houdt je geest actief en je stemming opgewekt.

Supplementen voor na je 50ste levensjaar

Wanneer je de leeftijd van 50 jaar bereikt, is het belangrijker dan ooit om aandacht te besteden aan de voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft om gezond en sterk te blijven. Hier zijn enkele essentiële supplementen die je kunnen helpen bij het behouden van een optimale gezondheid:

Calcium

Dit mineraal is als de bouwer van je botten, en werkt samen met vitamine D om ze sterk te houden, ongeacht je leeftijd. Het zit in zuivelproducten zoals melk (ga het liefst voor magere of halfvolle opties) en donkergroene bladgroenten zoals boerenkool. Dus, wil je je botten een handje helpen? Zorg ervoor dat calcium een vast onderdeel is van je dagelijkse voeding!

Vitamine D

Veel mensen komen tekort aan vitamine D, ook wel bekend als de zonneschijn vitamine. Een praatje met je dokter over het toevoegen van vitamine D-verrijkte melk en granen samen met vette vis aan je dieet, kan wonderen doen. En als de zon schijnt, waarom dan niet even naar buiten gaan om wat vitamine D rechtstreeks van Moeder Natuur te krijgen?

Vitamine B6 en B12

Vitamine B6 is essentieel voor de productie van rode bloedcellen en is te vinden in alledaagse voedingsmiddelen zoals aardappelen, bananen, malse kipfilets, en zelfs in verrijkte ontbijtgranen.

Vitamine B12 helpt bij het behouden van gezonde rode bloedcellen en zenuwen. Sommige ouderen hebben moeite met de natuurlijke opname van deze vitamine uit voedsel. Vooral vegetariërs en veganisten moeten hierop letten, omdat natuurlijke bronnen van vitamine B12 voornamelijk in dierlijke producten voorkomen.

Tip: Wil je het geheim weten van langlevers? Lees het hier!

Conclusie

Door gezonde voedingskeuzes te maken, regelmatig te bewegen en aandacht te besteden aan je botten en gewrichten, kun je je fysieke gezondheid optimaliseren, zelfs na je 50ste. Vergeet ook niet om je balans te oefenen en regelmatig gezondheidscontroles te plannen.

Daarnaast is het cruciaal om je geestelijke gezondheid te verbeteren door sociaal actief te blijven en jezelf uit te dagen met nieuwe kennis en vaardigheden. Supplementen zoals calcium, vitamine D, B6 en B12 kunnen je helpen om je gezondheid op peil te houden naarmate je ouder wordt.

Door deze tips en gewoonten te integreren in je dagelijks leven, kun je een gezond, energiek en vervuld leven leiden, ongeacht je leeftijd. Investeer in jezelf en geniet van deze nieuwe fase met vitaliteit en vreugde!

Boost je gezondheid & energie met superfoods

Ontdek de 38 krachtigste superfoods en hoe ze je kunnen helpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

DOWNLOAD GRATIS SUPERFOODSGIDS t.w.v. 14,95

Boost je gezondheid & energie​

Ontdek de 38 krachtigste superfoods & hun genezende eigenschappen